fredag 23. november 2012

Gjestal Garngrossist

Tidligere har jeg nevnt for dere at jeg har vurdert å ta utdannelse/svennebrev som strikker (ja, det finnes faktisk!), og at jeg derfor skal være utplassert hos Gjestal en gang i uken hele skoleåret, for å undersøke dette feltet litt mer.
Gjestal er en garngrossist som selger alt fra garn, oppskriftshefter og alt annet som er strikkerelatert. De har to utsalgssteder her i Rogaland, en ny butikk i Sandnes (nettopp er åpnet), og så har de et "hoved-utsalg" oppe i Oltedal. Der er jeg hver onsdag.

Mesteparten av tiden skal jeg nok være sammen med designerene som jobber der, for å lære hvordan de jobber. Forrige onsdag var jeg også med i butikken der oppe og jobbet pga. at vi hadde OD-dag på skolen, så egentlig så teller kanskje ikke det da. Men gøy var det allikevel! Da "fikk jeg lov til" å flytte på og re-organisere nøster, kjempekjekt!

Faktisk så stortrives jeg veldig der oppe, enten det er jobbing med designere eller butikkpersonale. Ja, jeg hadde sikkert vært i godt humør om jeg så måtte stå og sortere søppel!

Jeg kunne jo ha fortalt om alt det gøye jeg har lært, men jeg er ganske sikker på at dere ikke har samme interessen som meg når det gjelder dette fagfeltet, så jeg skal spare dere for detaljene :)
Men, jeg har veldig lyst til å fortelle dere én ting nå, og det er at jeg har lært meg å hekle!! Så gøy! Det er noe jeg har hatt lyst til veldig lenge, men aldri funnet noen (eller trodd at det var mulig) som kunne lære meg det. Så da spurte jeg om ikke hun ene der oppe ville lære meg det.

Prøvelapp
Da satt jeg altså hele onsdagen (nesten) og bare heklet! (Vi har alle hver vår spesielle interesse, eller hva?) Og så har jeg fått "i lekse" å hekle ferdig én gryteklut (2 lapper) til neste gang, og så skal jeg lære da hvordan man fester de sammen. Gøy, gøy! :)


Advents-farger :)




4 kommentarer:

  1. Kult! nå fikk jeg også lyst å lære meg å hekle, thi-hi ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant vel det er veldig fint med ting som er heklet? Jeg syns nå iallefall det :)

      Slett
  2. Gratulerar!
    Ja eg synst jo alle detaljar er også veldig spennande når det gjeld både strikking og hekling eg da :D
    Å kunne hekle opnar opp ein heilt ny verden for kreativiteten, berre vent og gled deg... :)

    (Sei ifrå viss du har begynt å hekle i runder, eg har nemleg ei teknisk utfordring når det gjeld å hekle luer med mange smale striper i forskjellige fargar, og starten på omgangen forskyv seg heile tida, uansett kor "riktig" eg byttar trådene, hmmmm... fin utfordring for deg kanskje viss du vil finne ut om dette, sånn etterkvart?)

    Kos deg, kult at du synst det er gøy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, kanskje jeg skal detaljere litt mer om strikking for din del da? :)
      Ja, jeg har alltid hatt et stort ønske om å kunne hekle, for det er jo såå mye fint som kan lages hvis du kan dét!

      Vet du, det tror jeg faktisk hun damen jeg lærte det av, sa noe om. Å hekle "rundt" sånn. For vi snakket litt om noen lykter som hadde fått heklet "kåper" rundt seg, og hun sa at de var heklet i en "firkant" og så sydd sammen etterpå. Fordi: det ville alltid forskyve seg sånn helt naturlig så lenge du heklet noe sånn. Men, jeg skal spørre henne mer om det neste gang jeg skal opp dit. Det blir ikke før om to uker, så vet du dét :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!