torsdag 9. mai 2013

Trener som en kamelon

Etter hva jeg har lest på diverse blogger de siste dagene, så er ikke vi i Rogaland de eneste som har hatt ett par dager med strålende vær? 

Jeg er/har blitt en ganske "frysen-person", som lett kler på seg litt ekstra klær for å unngå å fryse når jeg skal ut på noe. Men de siste dagene har jeg virkelig blomstret, fordi det har vært så deilig temp ute! 
I tillegg til at vi faktisk (!) var så heldige å få solskinn og vindstille en hél dag på tirsdagen denne uken!  

Stavanger på sitt beste!

Så egentlig burde jeg jo ha brukt denne dagen til en lang sykkeltur. Men av hensyn til at jeg har tenkt å trene de neste kommende fridagene, og jeg tross alt ikke har hatt noe "fri-dag" etter det harde rittet sist lørdag, så ble det derfor en fri (gå tur)-dag istedet for. 
Det er jo herlig det óg da, å kunne nyte en aldri så liten powerwalk i solskinnet? I kort bukse!!

Så da ble det en tur på tirsdagen, med Geir. Og en sykkeltur i vind(....) med Geir på mandagen. Den kom på 21,1km og i overkant av en time. Langs sjøen...
Det er i slike stunder, at jeg tenker over hvor fantastisk natur vi har her på Jæren!

Fra tidligere sykkeltur i vår


I dag og i går har det blitt styrketrening på kroppen min. Fordi dette såkalte "sommerværet", veel ... det forsvant liksom litt igjen...
Så da gjør jeg som kamelonen; og tilpasser meg treningen etter forholdene (dvs. trener innedørs...).


Så i går ble det beina og skuldrene som fikk kjørt seg, med en pitteliten løpetur på mølla på slutten. Mens rygg, bryst, mage og armer ble totalt ødelagte i dagens styrkeøkt (som også må nevnes var sammen med Geir).

Så da tenker jeg at jeg kan ta resten av dagen fri fra det "aktivitetsmessige", og heller gruble på andre ting :)

7 kommentarer:

  1. Ja eg har nok same strategi der: eg trenar etter vêret!
    Løpe intervall i fint vêr (ja det var sommar her også, på tysdag).
    Rakk ein rask sykkeltur før regnet kom i går - og i dag blir det styrketrening inne (det pøsar ned nemleg).

    Tenker som så at eg i løpet av vår/sommar kjem til å måtte ta noko trening i regnet, men koffor ikkje unngå det med litt planlegging? ;)

    Nydeleg bilde av solnedgangen *sukker*
    Her forsvann forresten sommarvêret også.
    Men men det kjem nok igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvorfor ikke trene så "behagelig" som mulig, hvis en har muligheten til det, tenker jeg ihvertfall ;) Så kan jeg heller ta de litt verre uteturene hvis jeg absolutt må, som f.eks i løp eller sykkelritt. Men såklart, det er jo alltid mye mer givende å trene utendørs, med stadig skiftende omvigelser å hvile øynene på. Det er dét som gjør meg glad, å "se poenget" eller fremgangen om du vil, i treningen. Ikke sitte på samme sykkel, eller løpe på mølla å se samme veggen hele turen liksom.
      Så derfor liker jeg(som sikkert veldig mange andre med meg óg, og du også) å trene ute hvis det er vær til det. Men igjen, den derre styrketreningen er som regel best (eller lettest) å utføre med riktige apparater. Og da passe det jo bare finfint å trene dét inne, når været ute er som det er :)

      Slett
    2. Ja eg synst jo at det er herleg å trene ute.
      Kjenne vinden, sola (ja helst :D) og himmelen over seg, landskapet...

      Å trene ute vs inne har jo mange fordelar og ulemper.
      Og eg fortrekker klart å trene ute når det er fint.

      Samtidig hugsar eg også gode løpeturar, og til og med sykkelturar i pøsregnet! Trur det var ein sommar då det regna mykje mange dagar i strekk, og eg blei klissblaut etter berre 10min, og det heilt komisk.
      Og slikt kan vera lurt å oppleve også, og ikkje berre i løp eller ritt.
      Handtere sykkelen i skarpe svingar på våt asfalt kan vera lurt å ha gjort før eit ritt.
      Men men, regndagane kjem nok uansett, så fram til da kosar eg meg med utetrening når det er fint :)

      Slett
  2. Trener du til noe spesielt? Du er utrolig flink med trening. Får nesten dårlig samvittighet jeg.Nydelige bilder fra flotte Rogaland.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Både ja og nei, Ruth. Jeg trener vel mest spesielt for å delta i Nordsjørittet i juni, men egentlig så trener jeg nok (dessverre?) så mye ellers, óg ;)

      Slett
  3. Jæren ja. Kjenner eg saknar det her eg sitt inneklemt mellom fjella i Bergen! Før eg flytta til Bergen sykla eg ein del, har sjølv delteke på Nordsjø tre gonge, og sykla ein del heime. Men då eg flytta til Bergen for å studere har det berre blitt mindre og mindre. Dårleg tilrettelagt for sykling. For ikkje å gløyme at entan går det oppover, eller nedover. Få strekningar kor ein kan kome inn i eit godt tråkk og berre kjenne veien fyke av gårde!

    Lykke til vidare med treninga :)Og lykke til på Nordsjørittet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg skjønner! Jeg kan heller ikke fordra de fordømte bakkene som alltid må snike seg inn på turene. Faktisk, men ikke si det til noen, så tenker jeg alltid ut/planlegger en rute, hvor det inngår minst mulig bakker. Spesielt i slutten av turene! Hihi... ;)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!