søndag 30. juni 2013

Sykling ute og inne, og noen sykkeltips!

Spinningøkten i går gikk veldig bra. Faktisk over all forventning-bra, til tross for at jeg hadde vært lite positivt innstilt på den helt fra starten av dagen. Men er det ikke ofte da treningsøktene blir bra? Når en ikke er helt "der" fra starten av, men så blir man heller positivt overrasket, fordi du får det så mye bedre til enn forventet?
Ikke vet jeg.  Det gikk ihvertfall fint, og jeg fikk opp pulsen på et akseptabelt nivå.

jeje... ;p



Jeg har hørt at de som surfer, ofte venter på "the perfect wave". Vel, jeg venter på "the perfect wind-conditions", jeg. Så jeg kan sykle ute, uten å miste motet helt av all vinden (jajaja, jeg er nok litt merkelig sånn. For jeg skal jo liksom ikke ha noe vind helst, før ute-økten blir byttet ut med en inne-økt i stedet).
Men i dag var altså dagen her, med perfekte vind-forhold, og hele dagen forran oss. Eller, jeg har jo alle dagene i sommer forran meg. Men det har ikke Geir, så derfor passet det veldig fint med vindstille og sol ute i dag, til å sykle på tur!


Kartet viser at vi startet på Ålgård-ish (Figgjo er sikkert mer nøyaktig), og syklet langs den gamle, nedlagte jernbanen, helt til den sluttet ved Ganddal.
Derretter syklet vi langs Stokkelandsvannet, og (fant til slutt) sykkelstien langs E39 tilbake til Ålgard.













Stokkelandsvannet v/Ganddal
For en stund siden var det en leser som ytret et ønske om jeg ikke kunne skrive et innlegg om sykkeltips (beklager så mye for at det har gått så lang tid!...), og dét kan jeg vel forsåvidt. Ikke det at jeg er noen som helst ekspert på sykling, men jeg kan jo alltids dele mine erfaringer med de av dere som ønsker å lese det.

Først av alt; bruk hjelm. Alltid. Mer er det ikke å si om akkurat dét. Hjelm er "in" blant alle som sykler, og det ser egentlig bare helt merkelig ut hvis du sykler uten. Så husk; bruk hjelm.
Hvis du skal sykle ute i trafikken, så kan det jo også være lurt å bruke f.eks en gul jakke, eller andre godt synlige/sterke farger. Så er det lettere å få øye på deg, både for bilister, syklister og andre trafikanter som ferdes langs veiene.
Ringeklokke er et smart ekstrautstyr som er lurt å ha på sykkelen (tror det er påbudt også?). For da kan du si ifra når du kommer, til de du evt. vil sykle forbi (jeg bruker ofte det).
Og så sykkelsko da (sånne med klikk-pedaler). På ingen måte nødvendig for "vanlige mosjonister", som kanskje bare sykler en rolig tur, men absolutt å anbefale for alle de som sykler litt mer enn bare "lufte-turer" på sykkelen sin. Du får så utrolig mye bedre tråkk, når skoen sitter fast i pedalen, og du kan trø både "opp" og "ned". I tillegg så er det jo veldig greit å bruke slike sko, hvis du skal på spinning-timer på et treningssenter (øv gjerne inne på en sykkel i første omgang, før du sykler utendørs. Så får du inn-øvd hvordan du klikker de av og på).

Så var det selve syklingen da... Hmm, jeg har utsatt dette en stund, fordi jeg liksom ikke helt vet hvordan, eller hva, jeg skal komme med av "tips".
Du har jo både ute-sykling og inne-sykling (spinning). Jeg driver jo litt med begge deler, avhenging av været ute. Det er garantert mest givende og gøy, å sykle ute. Både fordi du hele tiden får nye inntrykk og opplevelser når du hele tiden forflytter deg fremover, ute. Inne står du liksom bare på samme sted, og du (ihvertfall jeg) blir mer oppmerksom på både puls og "hvordan du føler deg" der og da. Ute glemmer du liksom litt dét...

Jeg starter ofte turen med helt lette gir. Kun lett tråkk rundt og rundt, til jeg føler at jeg "har lyst" til å gire mer opp og få tyngre tråkk (dét kommer helt ann på både humør og form den dagen, og selvfølgelig om det kommer bakker oppover -eller nedover).
Av og til er jeg helt "der" og kan trø i relativt tunge gir og jobbe over et lengre tidsrom. Andre dager hender det at jeg bare skulle ønske at jeg kunne snu og sykle hjem igjen, fordi jeg er så sliten. Og de dagene er det veldig bra å ha en partner/sidemann (eller flere i grupper) som holder deg igjen fra å gjøre akkurat dét; å sykle hjem.

Kommer det bakker oppover, hender det at jeg reiser meg (kommer litt an på hvor bratte de er). Er det veldig bratt, reiser jeg meg som regel, og girer litt opp (ja, opp!). Dette for å unngå altfor mye belastning på knærne (sånn er det inne på spinningtimene også; reiser du deg opp, så må du også skru på belastningen). Men hvis jeg bare blir sittende i oppoverbakkene, så girer jeg som regel ned. Med mindre jeg er helt "der" i akkurat dét øyeblikket, for da kan det fort hende at jeg bare "trør på" med samme belastning.

I bratte (!) nedoverbakker har jeg lært, og erfart, at det er lurt å sette seg litt lenger bak på setet. Faktisk enda litt lenger bak enn selve setet, sånn at du nesten ikke sitter på det engang. For da får du all tyngden  bak på sykkelen, som da hjelper til på at du unngår å falle forover (ja, det kan nok skje!).
Jeg merker óg at i enkelte, veldig bratte oppover bakker, så kan det nok også være lurt å holde seg oppe -og langt fremme på sykkelen (dét skjer vel nesten helt naturlig når du står oppreist i bakkene), for å unngå å falle bakover. Men da er det bratte bakker vi snakker om, sånne som finnes på Den vestlandske Hovedvei f.eks...

Puh, håper disse få, enkle (?) tipsene kan være til nytte for noen sykkel-sjeler der ute. Hvis noen andre har flere tips de ønsker å dele, så kom gjerne med dem.
Eller hvis noen lurer på noe ang. disse tipsene over her; spør i vei! Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan. Men husk, at jeg er på ingen måte noen sykkel-ekspert. Så dette er bare hva jeg har erfart selv :)

God tur!

Edit: enda et tips; hvis du skal sykle i skogen, eller andre steder du kan risikerer å rive deg opp på grener e.l. : bruk langermet genser/trøye, og gjerne lange/lengre kortbukse. Så unngår du småsår på huden! :)

11 kommentarer:

  1. Hei. Ser ut som at dere har hatt en veldig fin tur :) Fine tips du kom med, og ja det ser teit ut når man sykler uten hjelm, så helt enig med deg at det skal man alltid bruke. Har et tips til fra egen erfaring fra sykkelturen min i dag... Når du sykler i skogen, og det henger grener ut i stien, så kan det være dumt å tenke: jaja, det er jo bare en gren. I nedover bakker går det litt fort, og da er det litt vondt å få en sånn gren på armen. Det kan til og med hende at du begynner å blø. Så tipset er: enten styre unna eller sykle med lang trøye :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, ja! Dét var jo et kjempesmart tips! Det skal jeg "editere" på innlegget! Takk ;)

      Slett
  2. Forresten.... Er du på instagram?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp; guro_eriksen er navnet jeg bruker ;)

      Slett
  3. Det såg ut som ein skikkeleg fin sti å sykle på!
    Skulle ønske at det var meir av slike i Seljord.

    Det er noko fint melankolsk over nedlagte jernbanelinjer.
    Håpar det vindtstille været fortsetter så du får nokre fleire slike fine sykkeløkter! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var fint, og fredelig. Men jeg var faktisk litt redd for å møte på hester der (like ved et ridesenter), eller syklister som kom i motsatt (sykkel)retning. For da hadde det fort blitt litt trangt om plassen!
      Klart, det hadde jo selvfølgelig ikke vært mer kritisk enn at vi måtte ha gått av syklene da, så sånt sett hadde det ikke vært så "farlig". Men likevel, jeg syns alltid det er litt skummelt å sykle på sånne "trange" stier som det var der ;)

      Slett
  4. Ja det kan fort kome litt brått på da. Dikkøn får berre tilpasse farten etter det. Gje på litt der det er oversiktleg, og bremse ned foran svingar?
    Sikkert godt å vera litt defensiv, har inntrykk av at syklistane er i ferd med å få dårleg rykte. Både på vegen og i terrenget *sukk*

    SvarSlett
  5. Tusen Takk for tips :D :D

    Ja det e viktig med hjelm. Hadde mitt fall på sykkelen og føyk over styret da æ va 12. Hadde tenkt til å ta hjelmen av mæ, men va på skolen så turte ikke. Va første gang æ brukte hjelm det året. No e æ akkurat blitt 21. Å turte først å sykle igjen i begynnelsen av Juni i år. Sånn litt mer enn 5 min. Har knapt syklet siden etter det fallet. Så bruk hjem!!

    Igjen tusen takk for alle tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke no´problem Silje M! Jeg vet ikke om det var du som tidligere spurte etter dem, men hvis det var, så beklager jeg veldig at de kom så sent!... Jeg hadde ikke glemt det altså, det var bare litt vanskelig å vite akkurat hva jeg skulle skrive :)
      Men det var jo bra at du likte tipsene mine. Alltid gøy hvis jeg får tilbakemeldinger på at det jeg skriver, kan være til hjelp for andre! ;)

      Hjelpes, det høres ut som du hadde litt av en sykkel-opplevelse,jah! Skrekk og gru.. kan godt forstå at du kviet deg så lenge for å sette deg på sykkelen igjen etter det som skjedde. Jeg har ikke heller våget meg på rulleskøytene enda, etter den dagen jeg falt og skrapte opp omtrent halve kroppen :p
      Håper du føler deg tryggere etterhvert på sykkelen, sånn at du kan få noen gode opplevelser igjen på sykkel-setet. Og ikke bare husker det fæle som du sikkert forbinder sykling med nå. God tur! :)

      Slett
  6. Det va æ som spurte etter sykeltipesene. Gjør ingenting at det kom litt sent:)


    Hatt mange fine sykkelturer med min nye sykel :D

    Håper du klarer å gå på rulleskøyte igjen:)

    God tur:) Håper du får ei fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, i like måte Silje M! :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!