fredag 28. juni 2013

#37 Sørmarkaturen, én av 52

I går gikk som sagt jeg og mor en tur i Stavanger. Én av 52 turer som Stavanger Turistforening har laget løyper til (i fjor, tror jeg), og som man kan skrive ned i et turkort og så være med i trekningen av noen premier fra Turistforeningen. Ikke det at vi kommer til å klare 52 turer i den nærmeste fremtid akkurat, men det er jo alltid fint å ha noe "å gå til" (bokstavelig talt!)...

Så da startet vi med tur nr.37; Sørmarkaturen. En rundtur på 8,6km, med utgangspunkt ved Ullanhaugtårnet. Gjennom Botanisk hage v/Universitetet, så over på den "nye" sykkelstien (ny som i nylagt asfalt for syklister) i Sørmarka, forbi Ullriggen, ned og forbi Rogaland Rideklubb, under motorveien, opp igjen på den andre siden (av motorveien) til Hinnaberget, og så over motorveien igjen, før den gikk rett opp (!) igjen til Ullanhaugtårnet.
En tur vi ikke hadde regnet med skulle ta så lang tid som vi (merkelig, eller utrolig nok) brukte; nesten 4 timer(!). Men, så gikk vi jo i et rolig, behagelig tempo óg da, med en lang og god rastepause hvor vi spiste lunsjen vår.

Alt i alt, en kjempefin tur som kan anbefales for de av dere som bor her i nærheten. (Kan også bruke barnevogn på disse veiene/stiene)

Startpunktet

Finfine veier
Et aldri så lite (stort) stopp i Botanisk hage
Magnolia tre









Ullrigg i bakgrunnen
Nylagt sykkel-asfalt





Her var det visstnok en foss 


Under motorveien!




Jordbærblomster?


Nå skal jakken av!...
Salamanderdammen



Lunsj
Mmm, godt med litt mat! 

Stavanger-by i bakgrunnen


Motorveien
Mor i en blomstereng

Ser du såvidt bilene der nede?


Ullanhaugtårnet langt der oppe

Her var det temmelig bratt,ja...

Sliten??
Ullanhaugtårnet

Utsikt mot Hafrsfjord

Så spørs det da, hvor nr.2 av de 52 hverdagsturene går for vår del...

4 kommentarer:

  1. Å det var jo reine reiseguiden!
    Så fint med botanisk hage, det hadde vore noko for meg ja!
    Likte godt lommetørkle-treet, så søtt da :)

    Veit kva desse runde greiene på tårnet er til for?
    Me har nemleg pussig nok ein slik her i Seljord også på taket til ei bygning, og det ser jo spacy ut.

    Så artig med slik turhefte, då er det berre å gå og krysse av etterkvart.

    God tur vidare!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, lurer på om det kanskje kan være "paraboler" ? Altså slike de brukte "før i tiden" til å få inn tv-stasjoner med. Det er ihvertfall dét det har vært brukt til, og laget for. Men nå er det ikke annet enn en "Ullanhaug-kafé" der ;p

      Slett
  2. Hei. Helt enig med deg. Det er din blogg, så du skriver om og legger ut bilder av det du har lyst til :) Jeg synes det er gøy å komme inom bloggen din siden du skriver om så mye forskjellig, også gir du meg motivasjon til å trene, og nå har jeg kommet ganske godt i gang med det også :) Mange fine bilder du har lagt ut.
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ? Så bra, Therese! Du er jammen flink :)
      Og så så gøy hvis det er jeg som har bidratt og hjulpet deg med å komme igang med treningen (med bloggen min)! Da har jeg jo faktisk oppnådd mye med bloggingen min da, hvis den kan motivere andre til å trene! :D

      Ha en fortsatt fin helg, Therese :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!