lørdag 29. desember 2012

Testing av julesokker

Her om dagen, nærmere bestemt på torsdagen, løp jeg endelig(!) en intervall-økt igjen. Det har dessverre vært noe mangel på løpsmotivasjon de siste ukene, og da har naturlig nok intervallene fått lide av den grunn.
Men, på torsdagen var jeg klar for litt "pressing" igjen. Og pressing skulle det bli!

4x4intervaller med topper på 12,2 - 13,2 - 14,1 - 15,1km/t-fart, med påfølgende 10minutters 1,5% stigning, i "11km/t+ fart" (altså jevn stigning på farten).
Pulstoppene kan beskues i nærmere ettersyn inne på denne siden: Trenings-resultat 27.desember.

  • 7,66km
  • 41min totalt
  • Gj.puls: 161
  • Max puls: 186


Okey da, så var det litt ekstra motivasjon i det faktum at jeg bare måtte teste ut de nye julegavene mine!
Kompresjonssokker som jeg fikk til jul. "Hvordan visste de at jeg ønsket meg disse??"  Hehe...

Også disse kom fra Geir :)
Jeg er ikke helt sikker på om denne faktiske "støtten" merkes ved bruk av disse sokkene. Eller om jeg i det hele tatt kan merke forskjellen på disse sokkene vs. uten denne typen kompresjon på leggene. Dette må testes ut litt mer, før jeg kan si hva jeg syns om dem.
Men, de gjorde ihvertfall ikke ting vondt verre heller. Jeg var ganske stiv i leggmuskulaturen da jeg startet økten i dag, etter turen opp til Undheim 1.juledag, og dét følte jeg at disse "fjernet" litt av. 
Så, de er helt sikkert verdt pengene :)

Og så var det fredagen da, altså i går. Da var det styrketrening igjen. Helt alene på senteret.
Hm... Rart det der, sånn i syvtiden på en fredagskveld, hvorfor er det ikke flere som trener da egentlig?
Da er det jo så stille og rolig, og man får bruke alle apparater og vektstenger så mye som man bare vil og orker! 

Burde det ikke vært flere som trener nå i jula, sånn egentlig? Nå som vi alle har litt ekstra fritid, og ikke minst ekstra matinntak som igjen fører til mer energi å få brukt opp? (Les: mer uønskede kilo)
Nei du, de kommer nok slentrende inn dørene når januar har inntatt kalenderen. For da har "alle" satt seg nye mål de skal nå i løpet av 2013. Sånn som "mer trening", og ikke minst denne her berømte "nå må jeg gå ned noen kilo-greia" som dessverre mange av oss (kremt...) blir preget av like over nyttår. 

Nei, uff. Nå sporer jeg visst litt av her. Sorry, ble bare litt revet med...
Styrketrening i går, ja:
-Markløft & skulderpress m/hantler (løse vekter)
-Nedtrekk & benkpress (m/stang)
-Sidehev & bakside skulder & triceps pushdown (trisett)
-Enarms hantel roing
-Pushups- & bodysaw (begge i slynge) 

4 kommentarer:

  1. Veldig fine pulstopper! HELT PERFEKTE pulstopper faktisk ;-)

    Jeg lurer litt på hvordan du løper 4x4min på mølle; jeg har nemlig aldri gjort det selv men jeg ble inspirert til å prøve da jeg så pulskurvene dine, hehe. Fra kurvene så ser det for meg ut som at du øker farten gjennom dragene og at du starter neste drag i høyere fart enn draget før; stemmer det? Og hvor stor fartsøkning er det snakk om?

    SvarSlett
  2. Så morsomt å få høre at du ble inspirert av meg, og ikke omvendt, for én gangs skyld :)

    Jo, det skal jeg si deg; jeg starter den første "4minutters runden" med kanskje type 11km/t, for så å øke farten til f.eks 12km/t, jevnt og trutt i 4minutter. Så skrur jeg ned farten igjen til kanskje 10,5+ for å få ned pulsen igjen. Denne (rolige) farten kjører jeg i 2min.
    Så starter jeg på enten 11 igjen, eller noe raskere, for så å skru farten opp enda mer før jeg når neste "topp" igjen. De siste gangene har jeg hatt som mål å nå 12km/t på topp nr.1. 13km/t på topp nr. 2. 14km/t på topp nr.3. 15km/t på topp nr.4.
    ALtså så gjentar jeg dette i 4 runder, med 2minutters pause imellom hver serie. Så ja, det blir vel egentlig slik som du spurte om ;)
    Det sier seg også litt selv; 4 runder, med 4minutters intervaller. 2min pause mellom hver :)

    Men så klart er jo dette "min fart" da, det er jo selvfølgelig individuelt på hver enkelt hva som er "best fart" å ha.
    Håper du fikk noe klarere syn på hvordan jeg kjører disse 4x4intervallene. Hvis ikke så må du bare spørre mer ;)

    SvarSlett
  3. okay, skjønner! smart! Da gjelder det bare å finne en fart som passer for meg og gi det et forsøk. takk for tips og god forklaring.

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!