tirsdag 14. januar 2014

Tørkede appelsinskiver

Husker dere prosjektet jeg viste dere før jul? Disse appelsinene mine, som jeg skulle tørke i ovnen?


De så sånn ut i begynnelsen:



Og så lå de her da, i time etter time...


Da de fortsatt ikke viste særlig tegn på å skulle tørke inn, så fant jeg ut at jeg kanskje burde skru på varmluften i ovnen, slik at luften kunne sirkulere litt rundt, hihi...


Etter timevis på tørking i ovnen (tror de lå minst 6 timer), ble de tilslutt seende slik ut:


Så var det bare å "lime på litt juleduft" i form av kanelstenger m/julerødt bånd, anis og nelliker, og så voilá! 

Ready to go and decorate!


16 kommentarer:

  1. Kjempeflott, Guro :) Jeg bare later som om dette ikke har noe med jul å gjøre. Far brukte forresten å tørke appelsinSKALL oppå fyringsovnen da jeg var barn, lukta som spredde seg i huset var nydelig god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, det er greit det Line. Vi bare later som at dette ikke har noe som helst med jul å gjøre ;)

      Slett
  2. Så gøy og dekorativt det var :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Terese. Det var faktisk ganske koselig "jule-syssel" å lage det til, også. Fikk litt sånn "barn igjen-følelse" av å drive med sånne juleforberedelser :)

      Slett
  3. Veldig koselig pynt. Jeg har også erfaring med at det tar lang tid å tørke.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ruth. Ja, jeg tror jeg kommer til å skru opp gradene litt mer, hvis jeg skal gjøre dette igjen. For nå når jeg ikke hadde særlig peiling på hvor nøyaktig lang tid det kom til å ta, så hadde jeg jo gradene på 50 (tror jeg det var). Og da de aldri ble ferdige, og jeg hadde lagt planer for dagen (som gjorde at jeg måtte ut av huset), så måtte jeg jo tørke dem i flere "omganger", fordi jeg måtte skru av ovnen da jeg skulle ut. HIhi... ;)

      Slett
  4. Fantastisk flott og dekorativt !
    Kan faktisk fornemme den deiligste duft ....
    Ha en fin dag da ...og takk for alle koselige spor du legger igjen hos meg .
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anne! Så hyggelig at du likte dem :)
      Ja, duften tror jeg må ha vært det som gjorde det morsomst å lage disse. Både appelsinlukten under tørking, men også krydderene etterpå :D

      Slett
  5. Oj, kult! Kan tenke meg den lukter godt=) Dumme meg som trodde du laget noe snacks av appelsinskivene (noe a la eplechips), hehe=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes ikke at dét var noe dumt forslag. Det kunne sikkert blitt godt det også (kanskje?), av tørkede appelsiner som tørkede epler ;)

      Slett
  6. Ååå jeg elsker duften av tørket appelsiner og frukt, d er så herlig :D
    For en koselig blogg du har, legger meg til som følger jeg så kommer jeg innom igjen:)

    Klem klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig tilbakemelding Ida! :)
      Jeg tror nok jeg må fortsette å følge deg også, for du hadde en veldig fin blogg du óg! :)

      Slett
  7. Åh disse så gode ut! Og ikke minst dekorative!
    FLINKE!

    Klemmer sendes fra England ♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Maia. Så gøy at du syns dét! :)
      (Jeg er altså bare "litt" misunnelig på deg nå da...! ;) )

      Slett
  8. Så lekkert :) Kan tenke meg det ble gode lukter av denne blandingen!
    Må prøve på noe slikt til neste jul,
    God helg Guro,
    Mvh
    Marianne

    SvarSlett
  9. Hei. Det er lettere å tørke frukt om du skjærer skivene enda tynnere. Fint med klementiner og lime også
    Siw

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!