mandag 1. oktober 2012

Tredemølle vs. utetrening

Jeg vil påstå at det er både fordeler og ulemper med tredmølle-bruk.
Det negative med å løpe inne, er jo nettopp dét, å løpe inne. Det kan jo etterhvert bli utrolig kjedelig i lengden, og bare ha den samme "utsikten", konstant i en hél time. Om ikke lenger også. Ten alt det fine vi kan se på ute i naturen. Variasjon i underlag, variasjoner i stigningen på veien. D-vitamin, når det bare er sol (faktisk så har jeg skille fortsatt på leggene, etter mye kortbukse-løping i sommer!)
Det andre som er litt dumt med møller, som ihvertfall jeg opplevde på den jeg brukte i går, er at det ikke er mulig å løpe over 60 min uten at den stopper opp, for så å måtte trykkes på på ny(...). Heldigvis så hadde jeg planlagt å stoppe etter å ha løpt 1time, men det var en liten nedtur det da kan du si. Der jeg løp på sånn 14km/t i fart, helt klar for å registrere riktig antall kilometere som stod, før jeg skulle pause klokka mi. Spurting og allslags vettu´! Men nei da. Da begynner plutselig den å telle ned, fra 3-2-1! Eh, hallo liksom? "Stopp, stopp!" Grr.... Heldigvis så fikk jeg sånn noenlunde nesten riktig kilometer; "11,39" blir det som kommer, på utpust til Geir, så han skal hjelpe meg å huske det.
For dét er jo faktisk også en ting som er litt dumt med mølle. Det at jeg bruker gps på klokka til vanlig, for å vite hvor langt og hvor fort jeg har løpt. Så dét må jeg jo fylle inn manuelt på Polar sine sider etterpå, når jeg har kommet hjem. For så å regne om tiden jeg har brukt, til min/km fart, gj.fart osv.

Det var ulempene mine. Nå er det fordelene. Bare for å gjøre dette innlegget litt mere positivt ladet :)

Det som er bra med å løpe inne, er jo det faktum at jeg holder meg tørr (som i "uten regndråper-tørr") hele økten gjennom. Jeg slipper å bekymre meg for hvilken vei vinden blåser, og jeg trenger ikke kle på meg all slags lag med klær utenpå, for å slippe å fryse. Ikke på hendene en gang. Som i går f.eks. Da dristet jeg meg til å løpe inne i singlett! Tenke seg til. Meg i singlett, offentlig!...
En annen ting som jeg liker med møllen, er det at jeg bare kan stille inn "en fart", og så vet jeg at det er den farten jeg har. Ute må jeg jo selv-disiplinere meg hele tiden, til å holde den og den bestemte farten. Det er ikke nødvendig på en tredemølle. Den "flytter meg frem" helt av seg selv! ;)
Jeg tenker også, at den kan være et effektivt verktøy å bruke (særlig vinterstid) før konkurranse-sessongen. For å presse kroppen/beina opp i en bedre fart? For så å kunne høste noe "utbytte" av slik trening når sessongen er i gang, og du vil ha en raskere fart i beina. Jeg vet ikke altså, det var bare noe jeg kom på. På samme måte som at mølla sikkert er et veldig lurt verktøy å bruke, til intervall-trening?

Vel, dette er altså mine meninger, om bruken av tredemølle. Men jeg kommer sikkert på enda flere etterhvert også. Så da vil vel cluet være, en mellomting? Litt ute, og litt inne løping?   

Her er Treningsresultat fra i går.



  • Distanse: 11,39
  • Tid: 60min
  • Gj.fart: 5:17min/km, eller: 11,3km/t på "tredemølle-språk"
  • Maks. fart: 4:17min/km, eller: 14km/t 
  • Gj.puls: 160


Økten ble utført, sammen med min kjære mann, på Arena Treningssenter (på Klepp). Det var veldig koselig å kunne løpe "sammen" for en gangs skyld. På en måte så føler jeg også at det gjør det litt lettere også, å gjennomføre økten. Når jeg har ham ved min side <3
Ikke minst for at han da kan ta bilde av meg, for å dokumentere gårsdagens trening :)




6 kommentarer:

  1. hehe, max 1 time på en treningssentermølle må være programmert for å slippe til andre, altså at ingen uten videre skal løpe i timesvis.
    Selv på hjemmemølla mi (som er solgt og forsvinner ut 5.10.) kan jeg løpe i timesvis.

    For de som er ivrige og skal ha all trening inn i nettbaserte treningsdagbøker kan det være lurt å satse på GPS-klokke med fotsensor, da får du også registrert mølleløpinga.

    Som du skriver er det fordeler og ulemper med mølle - men at det er et glimrende supplement er sikkert. Jeg er en typisk uteløper (uansett vær bare det ikke er kaldere enn minus 15), og så på følgende to ting som de største fordelene - for meg - og basert på at man har mølle hjemme.

    Når jeg MÅTTE se noe på TV'n (sport, lite ellers) kunne jeg kombinere tiden med å løpe på mølla eller tråkke på spinningsykkelen - altså tidseffektivt.

    Når jeg havnet i tidsklemma var det enkelt å ta på joggesko (og niks forberedelser ellers) og løpe i vei f.eks. 30 minutter. Utnytte de små hullene i en travel hverdag.


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, de to grunnene er jo veldig gode for å skulle bruke tredemølle. Det kom jeg ikke på i farten ;) Effektivitet!
      Men så lenge jeg ikke har egen mølle hjemme, med tilhørende tv/film, bare treningssenteret sin og kanskje bare nrk eller tv2, så hjelper ikke det meg mtp. "effektivisering". Enda. Straks jeg får meg et større hus, med treningsrom (kan skje før jeg aer det!), så skal jeg uten tvil gå til innkjøp av en mølle til hjemmebruk! :D

      Og det med fotsensor til klokka, tror jeg faktisk at jeg kan ordne meg. Jeg har Polar sin RCX3, tror muligens den kan kobles til med en fotsensor. Jeg har bare ikke prioritet det til nå, for jeg har kun løpt ute med den.

      Slett
  2. Du er så flink! :) *applaus for vel gjennomført mølleøkt*
    Helt enig med deg i at litt inne og litt ute er en fin greie :) Så får man fordelene fra begge steder. Naturopplevelsene ved å løpe ute (gjerne i skog og mark) er jo helt herlige, men samtidig er det deilig å være garantert sommerforhold inne, hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for det! :)
      Jepp, litt begge deler er nok å foretrekke. Men jeg må si at jeg virkelig misunner deg de omgivelsene du løper i, i Oslo!
      Siden jeg er en sånn "jeg-har-så-lyst-til-å-flytte-til-Oslo-for det-er-så-fint-der!"-jente ;)

      Slett
    2. Er heldig sånn sett, ja :) Glad for det! Plutselig løper du i marka her selv, man vet aldri hvor man er om noen år! Ha en fortsatt fin dag, Guro!

      Slett
    3. Hehe, ja håper det! :D
      Takk, det samme, Kamilla!

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!