onsdag 31. oktober 2012

Strikkefaget - et eget svennebrev

I dag på skolen har jeg gjort én ting hele dagen. Jeg har lest, om strikking! Hvor gøy er ikke det liksom? Å få lese om hobbyen, min en hél dag!

Grunnen til at jeg har lest om strikking, er fordi jeg skal begynne med praksisplass én dag i uken, 3 onsdager i måneden. Så da ble dagen i dag en slags "forberedelses-dag". Hvor jeg skulle lese meg litt opp på nettopp strikking.

For jeg har planer om, etter å ha tenkt litt frem og tilbake på hva jeg (tror) jeg har lyst til å gå i lære som neste år.
Det har vippet litt mellom kjole -og draktsyerfaget, bunadstilverker, og nå strikkefaget. De to første har jeg ikke helt klart å bli fortrolig med å skulle velge, så da jeg fant ut at det faktisk finnes et eget svennebrev for strikking, ja da var det liksom ikke så mye å lure på lenger. Det ble strikking.

Og nå har jeg da altså fått meg praksisplass på Gjestal i Oltedal. Der designer de eget strikkemønstre, i tillegg til at de lager og selger eget produsert garn (tror jeg).
Jeg er ikke helt sikker på hva de gjør enda, men det er jo nettopp dét jeg nå skal opp dit for å lære meg! Kommer tilbake med mer info om hva de gjør der, når jeg har vært med noen ganger :)

Siden jeg har lest om strikking i hele dag, så passet det jo utmerket å komme hjem til dette i postkassen min:

Jeg har visst meldt meg inn i Hobby Klubben, og da fikk jeg velge to bøker + en materialpakke som velkomstilbud. Samt denne kuule koppen med "strikkemønster"!


Så nå er det bare å strikke strikke strikke i vei! 

7 kommentarer:

  1. Ohhhh, min mor ville knuget deg til sitt hjerte om hun hadde lest dette!!! ;-) Tror nok jeg skuffet henne stort da det viste seg at jeg ikke hadde tålmodighet til å sitte stille og lære å strikke! Vel, jeg kan litt da men praktiserer det ikke; og jeg kan langt fra så mye som feks. min mor.... Og den koppen; den var dritkul!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja altså, jeg glemte jo det viktige her: min mor var nemlig håndarbeidslærerinne (som det så fint het den gang!) og svært flink til blant annet å strikke ;-)

      Slett
    2. Så gøy å høre at det hadde gledet din mor :D Faktisk, så tror jeg det muligens vil glede samtlige "eldre damer", hvis jeg forteller dem om hva jeg har planer om ;)
      Det er nok dessverre óg et utdøende yrke, som ytterst få har svennebrev i...Så da kan det jo passe fint at JEG tar ansvar for å holde liv i det! :)

      Ja, ikke sant det var en über kul kopp?? :D
      Og den "pakken" jeg fikk, inneholder nok materiale til å lage hele 20 (tror jeg?) julekuler! *Gleder meg!*

      Slett
  2. Oi så artig!
    Eg er glad i å strikke sjølv eg da.
    Og heklar litt (nåja, i alle fall ein del luer).

    Viss du ein gong i utdanninga di kjem over ei strikkemaskin for luer, må du tipse meg!
    Eg er så glad i å designe strikka luer, men er frykteleg utolmodig når eg først "må" strikke dei - sjølv om eg likar det, men det tek jo så tid ;)

    Hehe, morsam kopp ja, den likte eg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis jeg finner det, så er du den første som får vite det! Men, det finnes jo allerede "strikke-maskiner" da, kanskje det går an å strikke luer med dem?
      Kanskje du kan gi MEG oppskriftene som DU lager/designer, så kan JEG strikke dem for deg? ;) Jeg er nemlig på jakt etter oppskrifter på noen fine luer (som jeg vil gå med selv). Har du noen du vil dele kanskje?

      Hekling, ja... Dét er visst noe jeg aldri kommer til å forstå meg på. Har prøvd før, men må stadig bare gi opp. Jeg synes det er så vanskelig, jeg...

      Slett
    2. takk for tilbudet!!
      Ja det skal eg jammen tenke på, at du kunne strikke etter mine lueoppskrifter. "Teste" dem, på ein måte.
      Siste gong eg delte bilder av luene mine på Facebook så ramla det inn med bestillinger og ønsker osv, i så fall skal berre DU få innblikk i luene mine :)

      Ja eg har prøvd strikkemaskin.
      Men det skal finnast RUNDstrikkemaskiner. Har googla og undersøkt hardt, dei er ikkje å få ta i i Norge, men i Tyskland kanskje.
      Kan ikkje skjønne korleis dei skal funke.
      Eg skulle nemleg gjerne lage luer utan å måtte dei sy saman til slutt - altså rundstrikka.

      Ja hekling syntest eg gjekk alt for seint før, men så trengte eg litt avveksling frå all strikkinga, og prøva meg på nokre luer etter eige oppskrift, og det er fin avlastning for armane også.
      Hekling opplever eg som litt snillare for handledd, men dette er nok individuelt.

      Skal i løpet av november/desember samle saman luer+oppskrifter og slikt, eg flytta i august og sidan har det ikkje vore heilt enkelt å finne slike ting som fortsatt er pakka ned ;) ;)

      Slett
    3. Ja, du får tenke på det og gi meg en lyd ;)
      Det blir spennende å få høre hva du finner da :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!