onsdag 3. oktober 2012

Lang tid for å få opp pulsen!...

I går ble det nok en gang utført intervall-trening. *Klapp på skulderen!* til meg for det. Hehe...
Samme runde som sist, bare at jeg kuttet ut halve-delen, slik at jeg løp den bratteteste (av to bakker), og da ble det også løpt flere runder. 10 runder faktisk, hvis vi skal være nøyaktige her. Og dét må vi jo :)

Resultatet ble slik jeg hadde håpet på, til slutt. Med at jeg hadde ligget lengre enn sist i sone 5, denne gang. Men jeg brukte faktisk hele 5 (!) topper/runder, før jeg fikk over 180 i puls(!) Dét kjente jeg at jeg ikke var så happy for. Faktisk så kjente jeg at jeg ble en smule irritert over det. Hvorfor i huleste skal det være så vanskelig å komme opp i 180 i puls, liksom?!...
Muligens fordi det var en kortere runde, med mye slak nedoverbakke de resterende meterne, før bakken igjen begynte. Som da førte til at pulsen sank for mye for hver runde, fordi jeg ikke fikk holde en relativt høy fart i "pausen".

Treningsresultatene kan leses her for de som ønsker. "Lap 1" og Lap 12" er det jeg løp utenom de 10 rundene med bakke inkl. Altså er det fra "Lap 2" tom. "Lap 11" som er det rundene som er intervall-trening. Og jeg ser nå at den siste bakke-runden ble løpt noe raskere, med litt høyere gjennomsnittspuls!

Men for de som har dårligere tid, kan jeg også gjøre det litt mer enkelt:

  • Distanse: 7,6km
  • Tid: 42min
  • Gj.fart: 5:33min/km
  • Gj.puls:160


Hadde selfølgelig fått en bedre fart, hvis det ikke hadde vært i bakke jeg trente. Og den pulsen kunne jeg sikker også fått høyere, hvis det ikke hadde vært så lange "pauser" på hver runde.
Jeg driver fremdeles og tester litt ulike ting når det gjelder disse (forskjellige typer) øktene jeg har begynt med, så litt prøving og feiling må jeg bare regne med.

Fordelen med bakke-intervaller, er at det føles mye lettere å løpe på strake veier etterpå. Det får liksom automatisk få opp farten helt på egenhånd.
Jeg følte nesten at jeg fløy bortover da jeg var ferdig å løpe i bakken i går, da jeg løp "hjemover" igjen. Faktisk så var kilometer-tiden raskere da, enn i selve intervall-rundene. Noe som jo har sin naturlige forklaring, siden farten vil skrues ned litt i bakker.


6 kommentarer:

  1. Er 180 intervallsona di? For meg høres det helt riktig ut at du ikke går "rett i taket" på de første dragene. Man får mer igjen for "å bygge opp økta gradvis" enn om man går ut i hundre fra start; da risikerer man at man ikke greier å holde intensiteten oppe gjennom hele økta.... altså: man går på en smell ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Silja
      Ja, eh, jeg tror ihvertfall at det er 180 som er "min sone". Men helt ærlig, så har jeg aldri testet det heller... Har liksom alltid bare tatt utgangspunkt i 180 (...)

      Slett
  2. Hvis du vet makspulsen din kan du lett beregne hvor du skal ligge i puls på alle øktene dine. Jeg synes 180 høres veldig høyt ut men 85% av maks = intervallsone (eller mer presist kanskje 82-87%) og tilsvarer altså at du har en makspuls på 212. Det er absolutt mulig....

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, hadde jeg bare visst makspulsen... :p Jeg har vært litt slurven på akkurat dette feltet, for jeg har ikke våget(giddet?) å teste makspulsen min. Det høres så tungt ut, og så er jeg litt usikker på hvordan jeg best mulig skal få utført det. Kanskje du har et forslag til hvordan jeg kan gjøre det? (Som kanskje ikke tar så veeldig lang tid?) :)

      Slett
    2. Googler du makspulstest får du bla. opp denne: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1273

      Hvis du ikke vil UTFØRE "gjøre det selv varianten" kan du går til noen som utfører slike tester og få laktatmålinger i tillegg.... ;-) Silja

      Slett
    3. Ahaa! Takk for tipset! ;)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!