fredag 26. oktober 2012

Men sessongen var ikke over enda

Jeg ser at mange av dere "spreke løpere" nå har avsluttet løpsessongen, og bare "kose-løper". Det har jeg vel forsåvidt gjort en stund nå. Men, jeg har ikke tatt vinter-sessong ferie enda. For jeg har nemlig meldt meg på et halvmaraton (!!) som går i Stavanger neste helg.
Galskap? Eh, ja, mest sannsynlig det... Ikke har jeg hatt noe særlig med lange løp i det siste, og ikke er formen heelt tilbake slik den var før Riga-turen. Meen, dette er liksom et løp jeg har hatt i tankene hele året, og har faktisk veldig lyst tiø å delta i (tror jeg). Så nå har jeg meldt meg på, i går faktisk.
Hva er det med meg og seine påmeldinger egentlig? ...

Hvertfall, "3sjøers løpet" heter det, og det skal visst da løpes, som navnet tilsier, rundt 3 vann i Stavanger. Og der skal jeg være med.
Mest sannsynlig så blir det og fryktelig kaldt. Eller, hvis vi skulle være så heldige å få sånn noenlunde akseptabel "løpe-temperatur", så er det helt garantert regn og vind. Èn av to. Men, det er bare sånn det er på denne årstiden, særlig her på Jæren.

Heh, dere skulle bare visst hvordan været skifter her nå om dagen; forleden dag så var det opphold, før det blåste noe voldsomt, stoppet opp, begynte å regne, så hagle/snø, før det igjen helt plutselig stoppet opp og ble sol og skyfritt. Alt dette, kun i løpet av kanskje 10min, helt sant!
Jeg blir gal av slikt et ustabilt vær, jeg...

Så, da stiller jeg på startstreken om litt over én uke. On nå må jeg ut og finne meg en anstendig ute-jakke som tåler vind og så mye vann som mulig. Så jeg ikke blir syk enda en gang. Kan jo ikke akkurat løpe ute i regn i to timer, uten noe som helst forsøk på beskyttelse heller.

Kanskje vil dette bli mitt siste løp dette året, kanskje ikke. Jeg vet det skal være noe romjuls/nyttårs løpegreier senere i år. Men dét har jeg ikke tatt stilling til enda.

Hva med dere andre, har dere fortsatt noe dere skal være med på/delta i, før sessongen avsluttes? Eller har dere begynt med "koseløpingen" nå?

8 kommentarer:

  1. Det er sprekt av deg å stille til start til halvmaraton på denne tiden av året! Jæren om høsten er ikke å spøke med. Men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for å bli kald mens du løper. Jeg løp maraton i Stockholm i sommer. Da var det 3 grader, stiv kuling og striregn. Det var kaldt før start og etterpå, men ikke underveis. Bortsett fra på hendene. Jeg løp uten jakke. Lykke til med forberedelser og løp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :)
      Satser på at det blir sol og fint vær neste lørdag. Og hvis det blir kaldt i været, så kommer jeg mest sannsynlig til å bruke (sykkel)hanskene mine :)

      Slett
  2. Sprekt!!! SÅ GØY ;-) Og jeg tror ikke det gjør noe at du ikke har hatt så mange lange turer siste tiden jeg.... hva med å kjøre noen litt kortere økter hvor du holder høyere tempo? Slik at du får øvd litt på farten du ønsker å holde??

    En god jakke er verd investeringa (selv om den koster litt....). Jeg husker at jeg brukte alle bursdagspengene mine da jeg kjøpte min jakke men jeg har ikke anget ett sekund! Den er bare helt optimal ;-)

    Leggen min fikk seg en knekk i går da jeg skulle varme opp før styrketrening så pr tiden er det ikke en gang koseløping for min del ;-) MEN, jeg har så mye jobb jeg skal ha ferdig for tiden så det er i grunn like greit!

    Masse lykke til med treninga frem til neste helg; dette her fikser du lett som en plett!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Håper det går fint. Dessverre så har jeg fått en ankel nå, som jeg KJENNER kan du si. Så håpet er jo at den skal bli fin før neste lørdag. Det betyr kanskje at jeg må løpe minst mulig frem til det. Jeg vet ikke, håper ikke det...
      Og så kommer jeg nok til å høre på ditt råd, om en dyrere jakke. Det er jo tross alt bedre med en dyr en, som faktisk er brukendes. I stedet for noe som er litt billigere, som ikke vil bli brukt ;)

      Slett
  3. Oppdaget bloggen din nå og ser du bor på Stavangerkanten. Der er ikke været å spøke med! Har mye slekt der og tilbrakte mange somre der i barndommen. Husker ikke at det var godt badevær noen gang.... Lykke til med løpet neste lørdag. Hvis du ikke har løpt en halvmaraton før, blir det en morsom erfaring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du!
      Takk for lykkeønskningene. Jeg har løpt halvmaraton før, for noen måneder siden. Så jeg har løpt den distansen to ganger faktisk, men nå begynner det å bli lite av de turene på over mila. Så jeg jeg velger å tro at det skal gå bra... ;)
      Og ja, dette været vi har.. Dét er jammen litt av et VÆR. Men håper det skal være fint om en ukes tid ;)

      Slett
  4. 3 sjøers løpet er et fint arrangement, og ei flott løype. Du kan bare glede deg... selv om det ofte blåser friskt langs vannkanten. Ellers er det ikke lett å holde seg tørr om det regner - det er mest bortkastet energi. Det viktigste er å demme opp for vind - og ikke minst skifte til tørt på overkroppen umiddelbart etter målgang. LYKKE TIL!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Ja, jeg gjør faktisk dét og, gleder meg altså :) Har du deltatt i det selv kanskje? Siden du sier at det er et fint løp?
      Og det med vinden som du sier, dét er jeg så vant med nå. Jeg er da tross alt vokst opp på "friske" Jæren! ;)

      (Skal huske på å ta med et klesskift til etterpå, så jeg ikke skal fryse!...)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!