lørdag 29. september 2012

Noen tanker en lørdags morgen

God morgen!
Nå sitter jeg her stille som en mus (ehe, litt tørt en lørdagsmorgen..)med kaffekoppen ved siden av meg, og prøver og ikke gjøre for mye ut av meg (les: bråke), så jeg ikke skal vekke mannen i huset.
Hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle gå morgentur i dag, som jeg ofte har pleid å gjøre, fordi de egentlig hadde meldt ordentlig drittvær hele dagen. Men når jeg nå ser ut av vinduet, så er det ikke akkurat drittvær jeg ser. Men litt vind da.
Så da bruker jeg vinden som en (brukbar) unnskyldning til ikke å bevege meg ut døren riktig enda. Men når jeg først skal ut av døren senere, så blir det nok ikke fordi jeg skal gå en (effektiv, rask) tur. Heller mer sånn kosetur (handletur).
Derfor prøver jeg nå og ikke gi meg selv dårlig samvittighet fordi jeg ikke kommer til å gå tur i dag. Jeg burde ikke egentlig ha det heller, siden jeg tross alt trener så mye som jeg vanligvis gjør.

Senest i går kveld faktisk: Treningsresultat 28.09.2012.
Da bestemte jeg meg faktisk for at jeg skulle trene en terskel-økt. Og det følte jeg også at det ble. Ihvertfall hvis det er sånn jeg tror en anaerob terskeløkt er. Med relativt(!) høyt tempo over et lengre tidsrom, med høy fart i tillegg (døh! det sier seg vel nesten selv?!...)
Det rare med det hele, er at økten i går, faktisk hadde bedre/raskere resultater enn hva jeg fikk ut av treningsøkten på mandag! Da jeg trente intervaller.

  • Distanse: 8,31km
  • Tid: 42,29min
  • Gj.fart: 5:07min/km
  • Gj.puls: 164
Tirsdagens tider:

  • Distanse: 6,93km
  • Tid: 37,07min
  • Gj.fart: 5:21min/km
  • Gj.puls: 161
Altså, jeg mener, hallo? Burde det ikke vært omvendt? :p Høyere puls enn på intervallene, og raskere?
Nå må det jo også nevnes at jeg løp jo faktisk disse intervallene i bakke da, som igjen vil si at farten automatisk går litt ned. Men pulsen? Klokken sier at jeg var oppe i sone 5 på tirsdag, i 2 og ett halvt minutt. I går var jeg i samme sone i over 4 minutt(!).
Ja, da kan jeg nok iallefall trygt si meg fornøyd med gårsdagens økt. Sammenlignet med "de effektive intervallene" på tirsdag. Til tross for at det "bare" ble litt over 8km i går. Men det er vel forsåvidt (kanskje?) også heller ikke meningen det, at disse anaerobe øktene skal være så veldig lange? For min del hjelper det iallfall og ikke ha så lange turer, så jeg klarer å holde meg motivert til å opprettholde høy fart over lengre tid.

Det er en ting til som jeg synes er litt negativt, eller dumt om du vil, med klokken. Og det er det at når hele økten blir regnet med , altså fra og med oppvarmingen og helt til slutten, så tas det jo med hvordan pulsen og farten er helt fra begynnelsen. Som igjen fører til et dårligere resultat på gjennomsnittsfarten -og pulsen. (Kan vel forsåvidt la være å registrere hele, men da får jeg jo ikke med hele distansen..). Som da jo vil føre til et betydelig lavere pulssnitt -óg fart, som igjen vil føre til et "dårligere" sluttresultat.
For når jeg ser på hvilken fart jeg lå på i går, etter ca. 8min ut i løypa (av 42min), så lå jeg konstant på rundt 5, eller raskere. Klart, nå er jo ikke 5:07 så veldig dårlig i snitt akkurat. Men sånn ellers også :)
Kanskje det er mer puls-stigningen denne gang som er "verst". Jeg ser nemlig at jeg har jevn stigning på pulsen fra ca. halveis på turen, altså oppimot 170 og rundt det tallet, resten av turen. Og siden jeg visstnok hadde en gjennomsnitts puls på 164, så føler jeg kanskje det blir litt missvisende, på´n måte :)

Men sånn bortsett fra dét, så var det en fin tur. Nei, nå lyver jeg visst litt. Det var en forferdelig tur, med slitne lårmuskler grunnet for lite oksygen til dem (hm, da var vel hele poenget med turen altså oppnådd, eller?). Men jeg er nå skikkelig motivert til å fortsette med disse turene (!...), av den enkle grunn at "folk" (dere) som har litt peiling på dette fagfeltet, mener at det er dét som må til. For å bli bedre. Så får jeg heller bare gjøre det om til en "positiv greie". I den grad dét er mulig.

Jeg vil nok alltid være "sur og grinete" under disse øktene. Ihvertfall sliten, og av og til umotivert av uvisse grunner. Men etterpå, og kanskje også før, disse øktene, så vil jeg nok bare være positiv :)
Og så må jeg få Geir til å være bak meg, og "pushe" meg frem slik at jeg opprettholder farten over ett lengre tidsrom. Eller andre som løper, som vil hjelpe meg. Kjenner nemlig at det ikke er like lett når jeg er alene. Og at det er litt lettere i konkurranser, for da er det jo alltid folk rundt meg som pusher på til stadighet!
Hehe, faktisk så "savner" jeg litt å løpe i konkurranser, når jeg løper der, mutters alene. Da tenker jeg ofte, at  skulle jeg hatt noen rundt meg, å løpe sammen med. Som kunne drive meg frem. Ellers så er det jo bare lille meg, som selv må motivere meg til å keep going.

Oj, dette ble visst litt i det lengste laget med tekst! Håper det er noen igjen her på slutten, som fortsatt henger med. Og til dere, her er bilde av det vi fikk i goodiebag´en på torsdag (vet det var noen som var nysjerrige på det)


Og så må jeg bare si tusen takk helt til slutt, for at dere er så snille og sier slike hyggelige, og koselige tilbakemeldinger til meg. Når jeg tydeligvis ikke har det så bra. Tusen takk for at dere bryr dere! <3

Nå må jeg gå og vekke mannen, så vi kan spise helgefrokosten sammen. Det er så koselig :)
Ha en fortsatt god helg videre folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!