mandag 3. september 2012

God, gammeldags gymtime

Allerede rett over kl.9 i dag morges var ukens første treningsøkt unnagjort, nemlig den beryktede gymtimen på skolen! Haha, tenke seg til; Guro, 23 år og (relativt) voksen, har begynt å ha gymtimer på skolen igjen! Hvem skulle trodd dét for ett knapt halvår siden?! Ikke meg iallfall...
Så da stilte jeg opp i gymklær og gymsko klar til å svette litt kl.08.00 i dag morges...

Jeg hadde igrunnen tenkt at gymtimen (blir nok aldri vant med å kalle det for dét noengang,) skulle være dagens treningsøkt. Men så var det dèt da, at jeg alltid er litt redd/bekymra for om det er "godt nok" til å skulle kunne kvalifisere seg som en "ekte" treningsøkt, for meg?
Mest sannsynlig, eller ikke bare mest sannsynlig. Det èr sikkert bra nok. Men hodet mitt er ikke alltid enig i hva som er godt nok for kroppen, hvis du skjønner?
Så det er noe jeg bare må lære meg og ikke reflektere så mye over hele tiden; om ting jeg gjør er "godt nok".

Samme problemstilling hadde jeg i går, eller forsåvidt alle de dagene jeg må ha fri fra trening, også kjent som: restitusjon for kroppen.
Da må jeg liksom foreta meg noe som innehaver fysisk aktivitet. Bare for å ha en "god følelse" om at jeg har gjort noe som har ført til at kroppen har forbrent noen kalorier i løpet av dagen. (Er rimelig sikker på at det kalles tvangstanker, hehe...)

Derfor også disse usikre tankene om at en gymtime er godt nok trent for dagen. Dog hadde vi jo en del spurter og stafett-lignende aktiviteter, så jeg fikk jo opp pulsen noen hakk. Og svettet gjorde jeg også.
Eneste som er litt dumt, noe som forsåvidt er veldig lett å gjøre noe med, er at jeg ikke har peiling på hvilken puls jeg har hatt, eller hvor mange kalorier jeg brukte.
Men igjen, det er vel bare noe jeg burde/har godt av, og ikke bruke i gymtimene. Jeg har generellt godt av å venne meg litt av med de "besatte" tankene om alltid å bruke pulsklokke, sånn at jeg ikke alltid må følge med på den hele tiden. Enkelt sagt; slutt å tenke så mye! Easier said than done, you know!

Så i går ble det en liten (gå)tur med mannen. I tillegg til at jeg fikk testet bedre ut de nye "rulleskøytene" mine:




Geir måtte skifte side på hvor bremsen skulle være; den var på høyre, men det føltes helt feil for meg. Jeg tror nemlig jeg er litt venstrehendt også, selv om jeg skriver med høyre hånd. F.eks. så har jeg alltid vesken på omvendt side av hva alle andre har, da det føles helt naturlig ut for meg. Samme gjelder bremsen på skøytene; det er helt sikkert vanlig for folk å ha den på høyre fot. Men da klarte jeg rett og slett ikke å bremse- jeg følte meg helt elendig.
Tror jeg har arvet dèt fra far min, han bruker nemlig høyre hånd til "alt det vanlige" folk gjør, men hamrer/sager f.eks med venstre! Crazy, eller? :)

Helt til slutt, forrige ukes treningsresultater:

  • Mandag- 8,2km (Njåskogen)
  • Tirsdag- Styrketrening (Club Atlethic, Bryne)
  • Onsdag- 9,7km 
  • Torsdag- Styrketrening (Sport4You, Klepp)
  • Fredag- fri/opplading (oppkarbing)
  • Lørdag- 21km (Stavanger Halvmaraton)
  • Søndag- fri/restitusjon
Totalt kilometer: 39,1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!