onsdag 11. desember 2013

London - del 1 :)

Når mor og datter reiser på en helgetur til London, og begge to er like glade i å forevige det (meste) som skjer i løpet av hele turen, ja da kan en nesten ikke forvente noe annet enn to stappfulle minnebrikker med bilder etter endt tur da!

På litt over to døgn, har altså jeg og mor tatt til sammen firehundreognoe-bilder, så det sier seg jo selv at det da blir litt vanskelig å skulle sortere og velge ut bare noen få bilder til å legge ut på bloggen. Men jeg føler at jeg har fått med meg de viktigste bildene nå og fått redigert dem til fremvisning.

Fredagen og lørdagen kommer her, og så tar jeg søndagens bilder i neste innlegg. Enjoy! :)

Skiltet som stod på Sola Flyplass

Verdt å legge merke til -og ta til seg nå i julestria

Klar for sikkerhetskontrollen

Skulle visst hatt med meg Geir inn... :)

Julepyntet venteområde på Sola

"Julegate"

Gleden var stor da vi heldigvis slapp unna det meste som het forsinkinger på flyene, siden det tross alt herjet en aldri så liten storm (orkan?) på torsdagen og fredagen her hjemme...

Juletre på Heathrow Flyplass

Og jett om jeg fikk cc til kveldsmat da! I London av alle steder! Hihi...

"HarryPotter-stasjon" jo!
 På lørdagen fikk vi i oss en god, engelsk frokost. Før vi tok fatt på dagens "gjøremål"

Julepyntet hotell

Vi bodde foressten på TheCumberland, hvis noen skulle lure på dét. Et veldig fint hotell, med beliggenhet like i nærheten av HydePark og rett over veien fra OxfordStreet (type 1/2min gange).

Halve tre!
 Første stopp: Primark! Hihi, jeg vil påstå at jeg ikke akkurat er noe naturlig shopping-menneske, når alt jeg kom ut med fra Primark var en singlett, ett par vanter og strømpebukser (?)! Mens lillesøster kom ut med en hel ny garderobe av klær! :p

Gikk tilbake med (Mina sine) shoppingvarene, før vi tok fatt på de resterende butikkene i OxfordStreet

Vi gikk forbi Selfridges:

Julepynt i vinduet til Selfridges

Noe å sette på ønskelisten til jul?

Inngangen til Selfridges

Alle hovedgatene og sidegatene var pyntet med ulike former for julebelysning. Kjempefint pyntet overalt i London!

Moteskole i London!

Nikebutikken måtte vi jo inn i! :)

Nike´s form for "lysekrone"

Deretter fortsatte turen nedover RegentStreet:

Lekebutikken "Hamleys"

Sjokoladebutikk

med mye god og eksklusiv sjokolade!

Ønskeliste nr.2: jeg ønsker meg ny veske! :)

Utenfor te-butikken

Så skilte Mina lag fra meg og mor, for hun hadde bestilt billett til musicalen "Queen". Vi andre to fant ut at vi heller ville bruke den korte tiden vi hadde på å utforske byen mest mulig, så vi kjøpte oss derfor hver vår billett til en tur på de kjente røde London-bussene: vi skulle på sightseeing!

Røde telefonbokser!
Det ble en kald, men fin tur:

Med medbrakt niste som ble spist på turen

Av og til gikk det litt fort i svingene...!

HydePark

På vei tilbake til hotellet

I påvente av at lillesøster skulle komme tilbake fra musikalen hun var på, satt jeg og mor på hotellrommet og fikk varmen i oss igjen, med pleddet godt pakket rundt oss. Mens vi hadde hver vår kopp (ja, kopp ja!) med noe godt oppi, og litt snacks som vi gomlet i oss.
Jeg hadde te og kakao med en mandarin "attåt", og mor hadde seg ett glass kopp rødvin som hun koste seg med, og litt engelsk chips.

Strikketøyet var selvfølgelig også med på tur til London

"Mens vi venter..."

Mmm, så godt!

Og ja, jeg hadde (ubevisst) matchende neglelakk og jakke (som jeg fikk låne av mor)
Da dagen ble til kveld, gikk vi ut i gatene igjen, på jakt etter et sted å spise. Valget falt på det kjente og kjære stedet "TGI Fridays".

Tre jenter på tur, drikker alle sammen ulike ting!

"The Monster" - og ja, det var navnet på min burger...!

Tannpirker-alternativ (burger-holder-pinnen)
Etter at vi hadde spist oss gode og mette, ville vi innom M&M-butikken som lå like i nærheten. Og det var virkelig en hel verden full av M`er! Hele 4 etasjer faktisk!

M`er i alle slags farger

I flere etasjer...(!)

Hihi, vi kjøpte for så mye at vi fikk en bag til å ha alt oppi

"Skal vi ta M&M-bussen?"

Et lite tivoli midt inni Londons gater

Så måtte vi ta fatt på gåturen hjemover igjen til hotellet. Og da lyste jo alle gatene enda vakrere opp med alle julelysene som hang i luften

Sånn! Da var dag én og to vist frem i bilder. For de av dere som fortsatt henger med (hihi...) så kan jeg love dere at det kommer (minst) like mange bilder i neste innlegg, om søndagens utflykter til "WinterWonderland" (julemarked) i HydePark, og en aldri så liten handletur til Harrods og CoventGarden.

Håper dere titter innom igjen om noen dager da! :)

1. Jeg tror du har fått med deg alt som er mulig å få med seg i London, jeg! Der er det nok en fordel å reise sammen med andre, en må oppfylle ønskene til alle og enhver. Når jeg reiser alene kan jeg være selektiv, men går også, mest sannsynlig,glipp av noen artigheter. Selfridges besøkte jeg ikke før i sommer. Det var virkelig en verden for seg selv midt i folkelige Oxford Street, alt var jo fint (og dyrt) på den butikken jo.

1. Ja, det kan jo være både en fordel óg en "bakdel" med å reise flere i følget. Fordelen er jo som du sier, og da særlig for min del, at jeg reiser sammen med andre som allerede har vært der noen ganger før og som vet hva som bør sjekkes ut og hva som ikke er fullt så viktig å ta seg tid til når du ikke har så lange stunden på å være der.
      Men det kan jo også være litt dumt med flere i følget, hvis det er noe én har lyst til å gjøre, mens en annen ikke har lyst til akkurat dét og heller ønsker å finne på noe annet. En utfordring som av og til kan være litt vanskelig så lenge ikke alle er villige til å "gi litt av seg selv" :)

Men da er det jo samtidig fint hvis en er en gruppe på flere en to, for da kan en jo bare "dele seg" og gjøre litt forskjellig.

Vi var ikke inne på Selfridges altså, til det var det altfor mye annet som vi "måtte" rekke over. Vi bare gikk forbi og kikket inn vinduene. Dét får vi ha til gode til en annen gang ;)

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!