fredag 13. desember 2013

London - del 2

Så er vi allerede godt på vei inn i 3.adventshelg, og jeg begynner såvidt å bli ferdig med juleforberedelsene. De fleste gavene er pakket inn, og julekortene er ferdig laget og skrevet (ja, hjemmelaget kort i år!) og venter nå bare pent på bordet til å bli kjørt rundt til de som skal få julekort av oss i år.

Den vanskeligste gaven - til Geir, er så og si i boks (ikke bokstaveligtalt altså, Geir). Så nå gjenstår bare den som kommer på andreplass av "vanskelige" gaver -til min mor. Ikke vanskelig i den forstand at jeg ikke har peiling på hva jeg skal gi. Nei, mer det at disse to menneskene betyr så mye for meg, at jeg ønsker å gi noe spesielt til disse, noe som jeg vet (håper) de vil sette stor pris på, og som gjør at de virkelig skjønner hvor mye de betyr for meg. Så derfor blir det også mye vanskeligere å finne på noe til akkurat de to.

Men nok om det i denne omgang. Nå er nemlig del 2 av Londonturen klar til å vises frem. Del 1 kan leses her.

Søndagen startet med en god engelsk frokost, i typisk kjent "blogger-stil"; "Hva spiste jeg til frokost i dag"


Lokalet vi spiste i
Bare forskjellen er at jeg faktisk spiser litt mer enn disse "skjønnhetene", som nesten ikke har noen ting på tallerkene sine. Jeg mener, skal jeg klare å holde ut en hel dag i Londons gater, så trenger jeg litt mat innabords! Og da starter jeg dagen med en god porsjon frokost.

Forrett og hovedrett

Og så litt dessert...
Etter frokosten gikk vi det halve minuttet det tok oss å gå over veien, til HydePark. For i dag skulle vi på julemarked i London; "WinterWonderland" i HydePark!



Litt kaldt når vi nærmet oss inngangen

HydePark





Inngangsportalen


"Gøyal-huset"

Sjokolade i premie? - Ja takk!

Vinter/is-karusell (innendørs)

Èn av mange bardisker m/lokale


Èn av manger pølse(bratwurst)-boder

Roosa godterihus!


"Sjokoladisert" frukt

Brente nøtter - ulike varianter





Karusell, nei vent: en bar!



Spøkelseshuset

Enda en karusell

Flere pølseboder

"Afterski-hus"

Mer av spøkelseshuset

Kringler 


Crépes! Mmmm....

"Påleggsvalget" til crépes´en

Banan og sjokoladepålegg ble valget


Mm, så godt! :)

"Peppercakes"

Enda et "afterski-sted"


Forskjellige slag donuts




En stor hall med mange afterski/matboder innunder samme tak






Til salgs: en halvmeter (50cm) lange pølser!






"Mina og søppelbøtten"


Disse paiene luktet himmelsk!

"Mina og Nissen"



Egen søytebane hadde de også inni parken



"Cristmas Tree" - m/salg av varme drikker
Så, da vi hadde gått blant all slags boder, karuseller og "afterskiis" i en times tid, kom vi endelig til det som jeg kaller for "julemarked": bodene med salgbare ting og krimskrams!





Mor har fått seg "mulled wine"





Ekte, hjemmeøaget potet-chips!


Fra bunnen av...!


Marispan


Etter ett par timer i WinterWonderland, var det tid for å sjekke ut av hotellet vi hadde hatt som base hele helgen


For deretter å ta undergrunnsbanen til Harrods




Venting

"Toging"

Hmm, skeptisk?

Harrods!


Julepyntet tre inne på "kjøpesenteret"



Dekorasjon i taket på juleavdelingen

Julepynt-avdelingen

Julekaker fra Harrods, anyone?



Heisen var også pyntet til jul (!)

Det var også gangene imellom hver avdeling

Følte meg litt dårlig kledd for et besøk på Harrods, ja...

Noen ble litt lei all traskingen

"Konfekt-avdelingen"

Paradis for Guro´er!

Sjokolade-himmelen...

Oversiktsbilde-ish

Sjokoladekaker

Paier

Mer småkaker

Typisk engelske kaker (?)


Mini-kaker


Pepperkakehus


Jule-Muffins





Harrods er verdenskjent for sine spesielle vindusdekorasjoner





Etter flerfoldige timer inne på Harrods, tok vi banen til CoventGarden for et pust i bakken og enda mer kikking i gatene der.



CoventGarden var faktisk en veldig koselig bydel i London. Med mye mindre folk og støy, fikk jeg virkelig følelsen av å være mer "hjemme" (i den grad Nærbø og London kan sammenlingnes da, hihi...)

Ny form for julebelysning



Lignende "fargegaten" i Stavanger

Ny form for "julestjerne"






Stilig lysekrone!


"Turist-bilde" :)
"Jeg er inni en rød telefonboks!"



Spennende kaker på Marks&Spencer


"Engelsk gløgg" ?
Nisse-sjampanje!

Vi rakk også å få med oss den siste solnedgangen i OxfordStreet, før vi måtte pakke med oss koffertene og dra avgårde til flyplassen igjen





Ettersom Fish&Chips nesten er litt sånn obligatorisk å spise "when in London", så måtte jeg benytte min siste anledning på flyplassen:




Vi var hjemme på Nærbø like rundt midnatt søndags kveld, trøtte og glade etter en fantastisk fin tur sammen "i godt lag".

Tusen takk mor og Mina, for en kjempefin tur sammen med dere! Håper det kan gjentas flere ganger og gjerne allerede til neste jul! :)

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for hyggelige kommentarer inne hos meg :-) Ser ut til at du har hatt litt av en tur til London :-)) Her i huset starter de aller fleste juleforberedelsene først i dag, for som du vet var det jo eksamen i går ;-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en kjempefin tur vi hadde. En ordentlig koselig jentetur faktisk! :)

      Håper det gikk bra på eksamen i går da :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!