mandag 15. oktober 2012

Egentrening på egenhånd

Jeg trener også innimellom disse laange innleggene mine om Riga, altså! :)

På lørdag ble den første økten på Sport4You, innviet med en aldri så liten intervall-økt; 4x4. Med en toppfart (siste minuttet) på 15km/t! Jeg vet ikke hva som gjorde utslaget, men det hjalp tydeligvis og ikke trene på ferie. Enten så er detfordi når jeg er på ferie, så er jeg liksom i "ferie-modus" og da blir det ikke så gøy å trene for det er så mange andre ting jeg heller vil gjøre enn å løpe inne på en mølle og se rett i en hvit vegg. Eller så kan det jo være fordi jeg ikke hadde foretatt meg så mye fysisk på lørdagen, så jeg hadde mer futt i meg. Ikke vet jeg.. Men det jeg vét, er at formen var mye bedre på lørdag, enn de to andre dagene som det er blitt løpt på, den siste uken. Muligens var det fordi jeg var i så godt humør, fordi jeg endelig hadde fått "stedet mitt" tilbake igjen :)
Anyway, her er resultatet fra lørdag:


  • Distanse: 5,82km
  • Tid: 30min
  • Gj.fart: 5:09min/km (11,7km/t)
  • Max fart: 4:00min/km (15km/t)
  • G.puls: 164
  • Max puls: 185
Totaltiden kom på 32,29min (hvorav de siste 2,29min var nedjogg), og den sammenlagte distansen ble 6,18km. Men jeg stoppet klokken på nøyaktig 30min, så det er fra de 30minuttene resultatene ovenpå stammer fra.

Og så i går da. Da var jeg igjen tilbake på Sport4You, for å trene litt styrketrening. Denne gangen var Geir også med. Utrolig hvor mye lettere ting blir, når bare han er med. Eller, det gjelder selfølgelig hvis noen andre også er med da. Alt blir mye lettere hvis jeg ikke trener alene liksom :)

Jeg vet ikke om det var knebøy-øvelsen i går som gjorde utslaget. Eller om det faktisk er den øvelsen som førte til mine ømme lårmuskler i går. Uansett, så var jeg i helt elendig form i går ettermiddag/kveld(/natt). Usikker på om knebøyen var feilen i det, fordi jeg hadde vondt sånn ca overalt i resten av kroppen også. Geir mente jeg kanskje hadde litt influensa(?). Mulig dét. Særlig etter at vi ikke akkurat hadde det beste været i Riga, kaldt og surt nesten hele tiden vi var der.

Jeg hadde veldig lyst til å gå meg en tur i går kveld, siden det var et så utrolig flott og klart høstvær. Men jeg var altså såpass flink, at jeg bestemte overfor meg selv, at jeg ikke skulle gjøre det. Jeg var tross alt ikke i form (hadde en veldig diskusjon inni meg, før fornuften tilslutt seiret..)
Så da dere, hold dere fast: blir det ikke trening på meg i dag!... Jeg er mye bedre i dag da, men jeg har vel bare godt av å ha en treningsfri dag i dag. Kanskje jeg går en liten tur. Jeg har egentlig ikke tid til å ha fri, for jeg må få av de ekstra kiloene som har lagt seg fra ferien, før de blir værende for godt!..

Over til en helt annen ting. Eller, ikke helt da. Det har fremdeles noe med trening og fysisk aktivitet å gjøre. Nemlig det faktum at vi skal ha "Egentrening" på skolen, hvor vi skal planlegge og gjennomføre trening, på egenhånd. Hehe, er det noe jeg kan, så er det iallefall å kunne trene på egenhånd! Det gjør jeg jo nesten hver dag, det. Det blir vel verre det med dokumentasjonen, og det og faktisk skrive ned og planlegge hva jeg skal gjøre, på forhånd. Somregel pleier jeg jo bare å ta det på gefülen, sånn fra dag til dag. (Kanskje jeg har godt av litt strukturert planlegging?)
Men det som da er enda teitere, er at jeg nå må skrive begrunnelse på hva, hvorfor og hvordan. Greit nok, det er jo ikke så vanskelig akkurat dét. Men så skal det jo liksom være sånn "fra boka"-hvorfor og hvordan. Det er jo mye lettere å "vite hvorfor" i hodet, ikke fullt så lett å begrunne det på papiret.
Og så må jeg foressten også finne ut, om jeg skal trene utholdenhet, eller styrke... Hva tror dere? Kanskje begge deler?

Jeje, dette var kanskje nok babbel fra min side om min trening for i dag.
Kan jo tilslutt vise dere forrige ukes treningsresulater:

  • Mandag: Styrketrening (m/knebøy) på Jæren Sportsenter (Nærbø)
  • Tirsdag: Løpe 5,44km (uten mål og mening) på Elefant Hotell (Riga)
  • Onsdag: Styrketrening på Elefant Hotell (Riga)
  • Torsdag: Løpe 5,43km (uten mål og mening) med Geir, på Elefant Hotell (Riga)
  • Fredag: Styrketrening (m/bulgarsk utfall - 1seriex8reps på hvert bein) på Arena Treningssenter (Klepp)
  • Lørdag: Løpe 4x4intervall 5,82km
  • Søndag: Styrketrening (m/knebøy) med Geir, på Sport4You (Bryne) 
Tilbakelagte kilometer denne uken: 16,69km.
Det ser dessverre mørkt ut for hvor mange kilometer som blir løpt nå fremover hver uke. Både fordi jeg har gått over til mer kortere økter grunnet håp om raskere gj.fart, men også fordi jeg sikkert kommer til å løpe mest inne på mølle. Og da er det så kjeedelig å løpe lenge, uten noe mål og mening :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!