søndag 14. oktober 2012

Dag 1 i Riga - tirsdag 9.oktober

Vi måtte være på Sola Flyplass kl. 05.10, for flyet til Gardemoen skulle ta av kl. 06.10. Dermed måtte vi altså reise hjemmefra senest kl. 04.30 (...) Begge flyturene gikk faktisk over all forventning, og vi landet i Riga bare få minutter etter antatt ankomst-tid (11.40 lokal tid). Vi fløy med et lite propellfly de siste to timene ned til Riga. (Har aldri flydd med et så lite fly før.)
Buss-sjåføren som stod utenfor flyplassen, sammen med mange andre (taxi)sjåfører, mente at det kun ville ta oss ca. 10minutter å gå til Elefant Hotell. Boy, was he wrong! Heldigvis så satte vi oss inn i en taxi, pga. regn og surt og kaldt vær. Og kanskje brukte vi 10minutter på å kjøre til hotellet. Flaks at vi ikke bestemte oss for å gå da(!).

Da vi ankom hotellet var det ikke klar for innsjekking enda, så vi fikk låst inn bagasjen på et rom, og tok taxi bort til et handlesenter; "Spice". Der ble det litt (overveldende) kikking på alle de spennende butikkene de hadde der (bl.a. en egen Nike-butikk!!). Før vi gikk mot det som skulle bli dagens lunsj, på "Lido".
"Lido" er visst et slags restaurant-konsept, hvor de har laget de forskjellige "Lido"-reataurantene etter ulike (eller samme?) tema. Litt sånn "oktober-festival"- old western- type-ish. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre, men dere kan jo se selv på bildene. De hadde også et svært lekeland på "baksiden" av restauranten. Og alt dette var altså inne i handlesenteret.

Is!

Her snakker vi ordentlig lekeland!



Bilbane, inni et kjøpesenter






Maten var sånn buffet-ish, hvor du bare gikk til de forskjellige type mat-rettene (kjøtt, fisk, potet, dessert, frukt osv) og pekte på hva du ville ha, og så la de det på tallerkener. Prisen stod ved siden av. Hvis noen av dere har vært på de "Marché"-restaurantene de har langs veien inn/ut av Oslo, så var det nesten likt som der.



Mette og gode etter en svært så fettholdig lunsj(...), tok vi taxi tilbake til hotellet. Sjekket inn, overveldet av så fint og fancy alt var, og innlosjerte oss på rommet vårt. Sjekket ut treningsfasilitetene, og så måtte jeg ha den daglige dosen min med trening.


En liten, og sliten, løpetur senere, tok vi taxi inn til selve Riga. Og havnet på nok et handlesenter, "Origo" som lå like ved togstasjonen. Eller, den var vel mer togstasjonen. Litt sånn Oslo Sentralbanestasjon, bare mye større. Der vandret vi i timesvis, hvor jeg bl.a. fant en butikk som kun solgte neglelakker. Heaven! Selfølgelig ble jeg værende litt (for) lenge inne der, ubestemmelig som jeg er, så er det jo ikke såå lett å velge kun én (eller to) farger. Hehe...


Her fikk jeg også mitt første møte med latvisk cc; veldig tørt, og mye fett-innhold. Konklusjon: norsk cc er mye bedre!

Etter å ha vandret gatelangs i sikkert over en time, gjennom partygatene (som forøvrig var nokså folketomme en tirsdagskveld) og noe av gamlebyen, på utkikk etter et sted å spise kveldsmat på, endet vi til slutt opp på "TGI Friday".  Har aldri vært på den restauranten før (i noen land), så det passet meg veldig bra. Safe mat for Guro!





(Stapp)mette og med en fornyet varme i kroppen (veldig kaldt i Riga), tok vi fatt på turen hjem til hotellet. Det var nå blitt så sent, at det var bare å hoppe til køys. Spent på om jeg fikk sove, siden jeg har hatt problemer med å få sove de siste gangene vi har vært ute og reist. Heldigvis gikk det veldig fint.
Det eneste som jeg ikke var så fornøyd med på rommet, var de harde madrassene i sengene. Type sånn, hvis jeg satte meg opp i senga, så fikk jeg så vondt i rompa at det føltes som at jeg hadde gangsperr i rompe-muskelen! (Hard madrass, sier du?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!