fredag 13. februar 2015

Uke.21 på gullsmedskole - brystsmykke

Så var den "akademiske" delen av uke.7 over og jeg har nå offisielt vinterferie, wohoo! Men før jeg tar helt ferie, så må jeg jo vise dere hva jeg har gjort denne uken på skolen;

Jeg har drevet med både det ene og det andre faktisk, og ingen ting er helt ferdig denne uka heller, hehe... 

Jeg startet uken med å smi litt til. Og da laget jeg bl.a dette runde armbåndet som er under her på bilde nr.1. Og så trakk jeg et sjanér ("rør) som jeg loddet på bolten jeg laget i forrige uke, på bilde nr.2. 
Bildet under der igjen (nr.3) viser et perfekt eksempel på en totalt misslykket sammen-lodding av et sjanér...

Smidd armring 

For mye slaglodd og varme...

Midt i uken gjorde vi som var i min gruppe oss ferdige med smi-modulen for denne gang, så da byttet vi med de andre i klassen, og jeg startet på en ny oppgave; et brystsmykke.

Dette er det vi kaller for en fri-oppgave hvor vi alle skal bli inspirert av noe som er bestemt på forhånd (denne gangen jobbet vi ut ifra en tegning av en sirkel, en trekant, en firkant og en strek(?!), og så ender alle opp med helt forskjellige resultater på smykkene. Ganske morsomt egentlig, å se hva alle kommer opp med til slutt! :)
Vi måtte også ha med noen bestemte teknikker innen gullsmedfaget i dette smykket; jeg kom frem til det smykket som er under her, og jeg valgte å bruke filing (fasettene på kantene), lodding av galleripinner (sånn at det blir luft i mellom de to lagene) og fatting av et sjaner (rundingen) på midten av smykket


Som sagt så ble jeg ikke helt ferdig siden vi ikke begynte på denne oppgaven helt i starten på uka (og det er litt irriterende at jeg er nødt for å ta ferie, så lenge jeg vet at den ikke er ferdig enda...). Men dere ser ihvertfall sånn noenlunde her hvordan det vil se ut til slutt :)


2 kommentarer:

  1. Det ser jo helt proft ut. Lurer virkelig på hvor flott det ser ut det du lager når du er ferig på skolen :) God ferie :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Hehe, ja akkurat dét lurer jeg også på! ;)

      Takk, og god helg til deg! :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!