fredag 6. februar 2015

Uke 20 på gullsmedskole - uferdig arbeid

Denne uken har vi startet på en ny lære-modul på skolen: smiing. 
Så da har jeg altså lært hvordan jeg skal smi (slå med hammeren) på alle disse små tingene vi jobber med, og dét er ikke lett! Føler egentlig jeg sier at det "ikke er lett" til omtrent alt av oppgaver på skolen...

Vi driver med det som kalles "kaldsmiing" dvs. at vi jobber med metallet uten å varme det opp først. Mens en smed som jobber i en jernsmie og smir på jern, må varme gjenstanden sin opp først før han kan forme metallet han jobber med. 
Vi kan da altså slå med hammeren en god stund (alt etter hvor hardt vi slår) før vi må "avspenne" metallet (varme det opp med "lodde-flammen") og så smir vi videre - mens det er kaldt. Uten å bruke noe krefter i kroppen bortsett fra håndleddet, som skal jobbe sammen med hammeren (og hodet).

Den første oppgaven vi fikk utdelt, var å ta en bolt (rund, tykk metalltråd) som vi skulle valse firkantet i den ene halvdelen. 
Videre skulle vi smi med hammeren til en firkantet ende på det som allerede var rundt (altså gjøre en rund tråd om til firkantet), og så skulle vi smi den delen som var blitt gjort firkantet til en rund del. 

Deretter skulle vi flate den firkantede delen mer flat (og tro meg, den delen levde sitt eget liv!) for så å sage denne flate delen i to, og så "dele" den utover - med hjelp av bare hammerslag. 

Jeg kom ikke lenger en til dette punktet på denne "tingen", men dere kan se på tegningen under her hvordan den skal se ut til slutt når den er helt ferdig.


Vi begynte også å lage det kjente "Vigeland-armbåndet" - et armbånd som en tidligere elev på skolen har laget og som har gitt tillatelse til å skulle være en øvelse for kommende elever på skolen.

Dette var i utgangspunktet også en rund bolt som ble loddet sammen og smidd videre på med hammer. Poenget med dette armbåndet er at alt "henger sammen" på et vis. At uansett fra hvilken vinkel du ser fra, så skal alt stemme overens med alle linjer, kanter og former. Så dét var litt av en utfordring, særlig siden jeg føler at smiing er en av de vanskeligste teknikkene vi lærer om på skolen!


Jeg ble som sagt ikke helt ferdig med dette heller (mangler litt finpussing). Men jeg ville likevel vise dere det jeg har laget sålangt, siden et innlegg hvor jeg forteller om min uke på skolen hadde blitt litt kjedelig uten bilder :)

Kult at hammerslagene gir gjenskinn!

Så da var en uke til på Plusskolen gått, og jeg tar helg med en litt stresset følelse. Jeg liker ikke at ting ikke er helt ferdig før jeg går for dagen - som i dette tilfellet også er helgen. Men men, helg er jo aldri feil det heller?

Jeg har foressten laget meg en Facebook-side for Sølvpiken sitt arbeid. Jeg hadde egentlig ikke tenkt  å lage det, men det virker som at internett er veien å gå for alt i disse dager, så jeg kommer visst ikke utenom det jeg heller. Den kan dere finne her hvis dere har en fb og ønsker å følge den :)

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!