tirsdag 13. mai 2014

Eidsvoll 2014

Fredag morgen gikk flyet vårt til Gardemoen. Før klokken var slått 9 satt vi i leiebilen vår, og kjørte mot Oslo.

Jeg var så heldig å vinne et gavekort på frokost på et hotell i Oslo (Radisson), så da passet det jo ypperlig med en god frokost i magen, før vi fant på noe annet den dagen!


Etter frokost, fant vi ut at vi skulle kikke litt i diverse sykkelbutikker, for å se på sykkel til meg. Vi var innom bl.a Oslo Sportslager.
Og gjett hva? Selgeren som vi snakket med, han var fra Jæren! Han bodde for tiden i Oslo, men hvor stor sannsynlighet er det liksom, at vi reiser til Oslo og snakker med én i en butikk som er fra samme område som oss selv?! *kult*



Vi måtte innom Mathallen en tur før vi dro videre, og se hva som på mystisk vis havnet oppi posen på vei ut...


Vi satte snuten nordover, og hadde et lite stopp langs veien. På Eidsvoll, for å se hvor Grunnloven vår ble laget.
Der skulle de ha sending hele natten på nrk (24timer), så de hadde rigget seg til med datidens klær og telt utenfor på gresset. Så det var riktig så moro å få sett!






Geir på "utedoen"


Jeg syns det var veldig idyllisk i området rundt Eidsvoll-bygningen...




For å få se inni hovedhuset, så måtte vi være med en guidet tur. Ingen fikk ta på noe (bortsett fra min mann, som fikk være "sistemann" i følget - med hvite hansker!), bilder var kun lov å ta i det ene rommet her, og vi måtte ha på oss hjemmesydde tøfler utenpå skoene.






Vi var så heldige at vi fikk komme inn på kjøkkenet den dagen, noe som visst ellers ikke var vanlig for publikum. Så dét var jo litt gøy, å se kokka i action!

Døren til venstre var for bruk til tjenerstaben






Det var et veldig interessant og lærerikt besøk på Eidsvoll, og jeg vil anbefale alle en tur dit hvis de får mulighet til dét.

Etter Eidsvollbesøket, kjørte vi videre til Hamar, der mormor og resten av familien til mor bor. For dagen etter (lørdag) skulle vi i konfirmasjon til mitt yngste søskenbarn.

2 kommentarer:

  1. Hmmm det var da nokre lekre syklar der, eg likte både Merida- og Treksykkelen hmmmm...

    (Ja da, du har lagt ut ca 30 bilder eller noko av Eidsborg og det eg heng meg opp i er dei TO bildene syklane. Ja da - slik er det - syklar er berre moro ♥)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, det er stor sannsynlighet for at jeg hadde gjort AKKURAT det samme som deg- sett mest på sykkelbildene! Så dét forstår jeg så gjerne ;)
      (Tror foressten jeg har bestemt meg for en sykkel nå!)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!