lørdag 2. november 2013

#6 Jåttåturen

Fredag i uke 42 (hjelpes så fort tiden går!) gikk jeg og mor vår ellevte (nummer 11) av de 52hverdagsturene som Stavanger Turistforening og Stavanger Kommune har laget bok om.
Jåttåruren foregikk i "grenseland" av de tre kommunene; Stavanger, Sandnes og Sola.

Vi startet på parkeringsplassen ved Gautesetehallen (like ved Gausel kirke), og vandret ivei mot Forus Vest. 

Godeset skole
Vakre høstfarger må dokumenteres
Da vi kom ned til motorveien, gikk vi under den og så oppover og bortover langsmed Sola Kommune-grensen. 


Her holder mange bedrifter "hus", så det var mye interessant å se og kjenne igjen av "kjente navn" og merker
Motorveien i bakgrunnen
Solen hadde vi med oss på hele turen :)









De har laget mye nytt på Forus i det siste (bl.a. "Sola-splitten), så det var ganske gøy å få oppleve dette som "gående" trafikkant;



Mot Sola Kommune
Etterhvert så kom vi over på en vei som var mer fredelig å gå på, antageligvis svært flittig brukt av ivrige jobb-syklister. 
Og helt sikkert en kjempefin vei å rulle med ski på også, for de som har dét :)




Etter en stund på litt mer trafikkert vei igjen, gikk vi videre (og innover) på en vei som det ikke var meningen at biler skulle kjøre på i det hele tatt; Kreklingveien.


Stille og fredelig
Før vi gikk krysset tilbake over motoveien igjen, og denne gangen gikk vi over all støyen!

Enda mer fine høstfarger

Forbi (det som vi tror er) en økologisk egg/hønse-gård

Videre slynget veien seg på flotte stier, oppover mot Jåttåhaugen -og nuten;

Dette bildet syntes jeg ble såå fint :)

Forbi ... rike menneskers eiendommer?
Stavanger i bakgrunnen
Etter at vi hadde passert Bygdeborgen, gikk stien videre langs (eller inni?) Ungdomsgeilen. En skogssti som gikk like ved et millitært område (-og Jåttånuten)


Jåttåvågen skimtes såvidt i bakgrunnen
Inni Ungdomsgeilen

Mor er visst litt "sliten" ;)
Jåttå "sentrum"
Da vi var komt trygt ned fra alle nuter, fjell og geiler og ned blant "sivilisasjonene" igjen, gikk ferden forbi flere fine hus (ja, jeg er visst litt over gjennomsnittet glad i fine, spesielle hus. Hihi...)

Og pynt utenfor, som disse runde lyktene
Før vi tilslutt endte opp utenfor Gautesetehallen igjen, hvor vi inntok lunsjen i bilen (litt kaldt å sitte ute) og startet på turen hjemover til Nærbø.
Turen var på 7,7km og vi brukte 3 timer på å gå (+ lunsj).

Tilslutt har jeg ett par bilder av den vakre solnedgangen fra samme kveld. Tatt ved Obrestad Havn (eller "Åbrestad Habn" som vi sier på dialekt)


Mitt trofaste turfølge <3

Obrestad Havn
Må bare si til de som kanskje syns jeg skriver ... litt lite "proffesjonelt", at jeg beklager dét. Men så er jo ikke jeg noen proff-blogger heller. Jeg bare skriver om mine opplevelser, og av og til kan det nok komme litt mindre "voksne" ord ut av min munn (eller hender, hihi...).
Men men, jeg håper dere liker det dere ser, og leser. Uansett hvordan det blir skrevet :)

Ha en fortsatt fin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!