lørdag 24. august 2013

Preikestolen

Like etter at vi var komt hjem fra Sverige-turen vår i sommer (strengt tatt så er det vel fortsatt litt sommer?), så heiv vi oss rundt, satte oss i bilen og kjørte til Preikestolhytta. Vi hadde bestemt oss for at vi skulle bestige "Preikestolen"!
Faktisk for første gang i mitt snart 25 år lange liv! Det var nesten så det begynte å bli litt flaut å måtte si at jeg aldri hadde vært der oppe, enda jeg bor såpass "nærme" som jeg gjør..

Først måtte vi ta båt fra Lauvik til Oanes, før vi kunne kjøre det resterende stykket til Preikestolhytta, som da altså er utgangspunktet til klatreturen oppover i fjellet.
Venting på båten til Oanes (Tau), fra "Lauvik kai"
Bilkø
Og så var det bare å starte på klatringen. Det gikk oppover, og oppover ... og oppover. Og litt bortover også, heldigvis.
Starten på klatringen
Nylagte trapper gjorde traseen litt enklere
Første skilt på vei opp
Utsikt over parkeringsplassen
Enda mer utsikt
Litt "bortover" fikk pulsen ned littegrann


Godt med en pustepause av og til
"Sherpaer" har laget veien bedre å gå på

Utsikt enda lenger oppe


Eple-pause
Feil "knaus"




Kjærst´epar på tur <3
Stedet for et forriskende bad 


Vi fikk flere valgmuligheter på stier opp
Så litt ned





Noen steder var det faarlig trangt om plassen...!


Et skilt, midt oppe på fjellet??
Almost there!
Sååå var vi her, endelig!

Tittei!
Langt ned?
Mm, litt...



Dét må "instagrammes" :)

Så var det tid for lunsj


Og det er viktig med god dokumentasjon på at vi har vært der oppe;







Blåklokker helt på kanten
Ny type varde?

Så startet vi på klatringen ned



Nesten nede
Wohoo! We did it! :D

En velfortjent hvil
Og iiis! :)
Preikestolhytta
Og så fikk jeg medalje av mor :)

2 kommentarer:

  1. Heisann!Leste dette innlegget fra Berlin i helga, men det var ikke mulig å legge igjen kommentar, det skjer innimellom på blogger når jeg er på reiser utenlands. Bildene av stien viser et terreng som er veldig annerledes enn hva jeg hadde forestilt meg.Typisk kystlandskap, tenker jeg. Og veldig grønt og frodig. Turen ser flott ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en fantastisk tur! Krevende til tider, men antageligvis ikke på langt nær så tungt som det din tur var ;)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!