lørdag 9. mars 2013

2 og en halv uke

Så lang tid tok det meg å bli god igjen i foten min. To-og-en-halv-uke.
Og så tok det meg sånn ca, nokså nøyaktig, hele fem kilometer i joggeskoene, før jeg måtte innse at jeg hadde tapt dét slaget. Igjen...

Så tok det meg 1 1/2 km med ulike typer vondter i foten, før det igjen forsvant, og kom tilbake igjen, resten av den 9km lange turen.
Så i dag... har jeg dessverre måttet innse, at det er på tide å bestille time hos legen. For jeg kan ikke fortsette sånn sier Geir...


  • Distanse: 9km
  • Tid: 53min
  • Gj.puls: 160
  • Kart, hvor jeg har plottet inn de gangene foten "forandret" seg ;p
Søren altså. Jeg som endelig hadde trodd jeg skulle få gang på noe løping igjen. Jeg hadde faktisk vært "vondte-fri" i hele to dager (eller der omkring). Så jeg trodde faktisk at jeg skulle være ferdig med dette.
Jaja, nok klaging om dét. Jeg kan jo tross alt fortsatt både sykle, gå på rolleblades óg trene styrke. Så jeg er jo sånn sett litt heldigere enn f.eks Silja. Som ikke får trent noe..


Ja, og så én ting til; jeg ønsker meg en ny telefon. Eller, jeg trenger en ny telefon. En som har kamera på begge sider, som jeg kan se hva jeg tar bilder av. For den jeg har nå, som btw. er veldig godt (opp)brukt, er ikke god å ta portrettbilder av seg selv med..

Juhuu!

Her holder jeg altså tommelen opp også...

"Beste" bilde fra gårsdagens tur




5 kommentarer:

  1. hehe, jeg kan opplyse om at jeg har begynt å trene igjen.... dvs. jeg har gått flerer turer siste to ukene, som jo er å regne som god trening for meg nå etter å ha slitt sofaen i seks uker! Å gå tur var tøft nok i starten for luftveien.... MEN, jeg har jogga en kort tur på torsdag (6km), og en enda kortere tur på fredag (jogga 4km i utforbakke). Hurra ;-) Men styrketrening kommer nok til å måtte vente enda en stund for ribbena er fortsatt vonde.

    MEN, nok om meg! Du får stikke en tur til en lege som kan litt om skader og få en ordentlig sjekk! Og når du har en klar diagnose så lønner det seg å få noen til å veilede deg, noen som har masse erfaring med den skaden du har, som kan hjelpe med råd og øvelser....en fysioterapeut feks. Det er i grunn veldig bra at du har mange andre aktiviteter som du liker slik at du kan trene alternativt nå som foten ikke vil løpe. Styrketrening er alltid bra og hvis foten tåler å sykle eller gå på rulleskøyter så er jo det helt toppers! Masse lykke til; krysser fingre og tær for at det ordner seg fort!!

    SvarSlett
  2. Geir er en klok mann! Håper du får noen fornuftige svar. Kjenner ikke alle legene på bygda, men tror nok jeg hadde funnet meg enten en på Forusakutten eller let etter et sportsmedisinsk som har både lege og fysio. Koster gjerne litt mer, men da slipper du alle omveiene ( det kan nemlig to veldig lang tid!!)

    SvarSlett
  3. Så sant, så sant, sånn kan det ikkje fortsette.
    Men du, du kunne ikkje berre springe f.eks. 3x1km (ja, éin km) og kjenne etter, og så neste dag ein km til?
    Eg veit det høyrest vanvittig lite ut, men etter ein pause med vondter i foten så er det kanskje litt drøyt å begynne med ein 9km løpetur...?

    Ikkje meint som kritikk, eg berre hugsar tilbake til i fjor, og då begynte eg ein løpetur med 1km intervall,rolege, faktisk med 1km sykling imellom, eg blei nesten flau så LITE var det, men er ein skada, så gjeld det å bygge opp forsiktig!

    Er einig med Silja og Kristine, skaff deg time hos lege/fysioterapeut!
    Helst fysioterapeut med kompetanse innan idrett, så du slepp å bli sendt rundt så mykje og bruke tid på det også.

    Fortsatt god bedring, dette ordnar seg!

    SvarSlett
  4. Takk for gode råd fra dere alle tre. Jeg må nok sjekke dette litt mer grundig opp ja. Og helst en "spesialist" (som i ikke-en-vanlig-lege kanskje, som jeg først hadde tenkt å gå til). Og ja, jeg er jo klar over at det kanskje var litt over-kill å starte opp igjen med en 9km lang tur, men jeg trodde faktisk at jeg var helt fin i foten igjen. Og at jeg i tillegg var langt hjemmefra da jeg fikk vondt i foten, så kunne jeg jo ikke akkurat bare stoppe opp heller.. :) Men tusen takk for tipset!

    SvarSlett
  5. Ja, du MÅ oppsøke idrettslege, fysioterapeut eller naprapat.Ikke noe å somle med. Ellers må du være strengere mot deg selv ved opptrening etter skade - stopp hvis det gjør vondt (var ikke det etter 1,5 km?). I slike sammenhenger kan det være lurt å løpe korte runder eller fram/tilbake for ikke å komme for langt av gårde dersom du må gi deg.

    Ingen krise å være skadet - det er nesten alltid mulig med en eller annen form for alternativ trening.Problemet med alternativ trening (hvis teknikken er dårlig) er å få det til å bli effektiv trening. Altså: Når du trener alternativt - ikke bare tell minutter, men lær deg å bli flinkere til utøvelsen slik at du får opp pulsen :-)

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!