onsdag 25. juli 2012

Duskregn er bare deilig!

Her er loggen for den uka som var, som jeg egentlig hadde tenkt å legge ut på søndag;

Mandag-5,7km (bakkeintervaller)
Tirsdag- Styrke
Onsdag-14,3km (rekord!)
Torsdag-Styrke
Fredag-10,1km
Lørdag-Styrke
Søndag-Treningsfri...

Total løpedistanse; 30,1 km.

Og her er gårsdagens Treningsresultat 24.07.2012. Som du ser, så stoppet klokka på 12,45km. Gj.snitt fart 5:30, og puls på 159.
Turen i går skulle egentlig blitt løpt på mandag, etter "planen". Men siden YR hadde meldt en del regn(!), så ble det utsatt til tirsdagen. For da skulle det iallfall være noe mindre mengder nedbør.
Så da ble det tur i går, i duskregn. Egentlig så er det bare deilig har jeg funnet ut, å løpe når det er sånnet regn, i en veldig behagelig temperatur. Det kjøler ned kroppen, så du slipper å bli så varm. Jeg nøt det ihvertfall.
Men en ting jeg ikke ble så glad for, var den ene(!) våte skoen. Som laget sånn "sirkle" lyd for hvert steg jeg tok. Akkurat som om du tråkker på en våt svamp.
Ikke bare ble det en irriterendes lyd å høre på annenhvert steg, men våte sko resulterer jo også tilslutt i tunge sko. Så egentlig fikk jeg vel noen ekstra kilo å "drasse på" den siste halvdelen av turen! Jaja, det betyr vel bare at jeg fikk litt ekstra trening i tillegg ;)
Men en ting er ihvertfall helt sikkert! Og det er at hvis jeg har tenkt å løpe noe ute til høsten/vinteren, så jeg få meg noen jogge sko med GoreTex. For det behøves!

Jeg tror foressten jeg har klart å "knekke koden" for hvilken fart jeg bør ha på langturene mine, og pulsen, for å kunne klare og holde ut hele turen, uten å bruke opp all energien tidlig på turen. Men til gjengjeld er jeg litt bekymret for at jeg kanskje ikke klarer å få opp farten noe mer, de gangene jeg bør løpe litt fortere igjen. På de såkalte "kvalitetsturene" jeg har hørt er lure å ha i tillegg.
Jeg har også kommet til den konklusjonen, at et halvmaraton bør gå fint mtp. føttene. Altså, det skal ikke stå på dem om jeg klarer å fullføre, ikke energinivået heller for den saks skyld. For det eventuelle problemet kan  (eller må vel forsåvidt) løses ved å innta drikke og noe mat/energi under løpet. Nei, problemet mitt tror jeg kan bli å holde blæra "under kontroll" mens jeg løper. For hvis jeg ikke har regnet helt feil, så vil jeg ihvertfall bruke 2 timer på 21km, og til nå har jeg såvidt klart å løpe i overkant av en time, og da må jeg tisse etterpå! Kanskje det er noe som "trigger" blæra mer nå jeg løper, enn vanligvis? Noen som har noe peiling på det, eller? Tips mottas med takk ;)

Jeg har dessverre ikke noen bilder å komme med i dag, så hvis det er noen som har giddet å lese mitt "skriv" i dag, så beklager jeg at det ikke er noe mer interessant å hvile øynene på... Men du kan jo alltids sjekke ut linken til Treningsresultatet mitt :)

2 kommentarer:

  1. Så flink du er! Jeg må aldri tisse når jeg løper, har alltid tenkt at kroppen holder på det vannet som er i kroppen. Men det er min teori da, hehe:) Kanskje løpe tidlig på morgenen hadde hjulpet? Da har man jo drukket lite så kanskje dette vil hjelpe på problemet? Jeg blir alltid svimmel hvis jeg ikke drikker da. Ellers er det vel bare å krølle dopapir sammen i lommen og ta en pause når det trengs;)

    SvarSlett
  2. Mia: Smart! Takk for tipset :)
    Og ja, jeg har liksom også alltid trodd at kroppen ville holde på vannet, og det gjør det kanskje også (sånn vi tenker). Bare at når kroppen "hopper opp og ned", så blir blæra påvirka av tyngdekraften? ;p

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!