onsdag 13. februar 2013

I mangel på skiføre...

...finner man andre måter "å skøyte" på!

På mandag (11.februar) stod det sånn egentligløping på treningsprogrammet. Vindstille var det, dog noe kaldt ute. Men siden jeg nå, som sikkert mange andre, er inne i en "har litt lyst å gå på ski"-periode, men ikke har noe snø å gå på rett utenfor huset mitt, så ble det brukt "alternative" ski istedet for.
Så da altså på mandag førte til at valget falt på "rulleskøyte-alternativet". Eller rollerblades om du vil.


Det er sikkert ikke (nesten) i nærheten av det samme som rulleski, men det er nå det nærmeste jeg kommer noen som helst form for "ski" sånn en vanlig mandags kveld. Helt ærlig, så har jeg veldig lyst på rulleski, men tviler på at jeg "får lov" av min bedre halvdel til å kjøpe sånne enda...

Litt usikker i beina i starten, ikke så rart siden det er sånn ca 10år siden sist. Men det kom seg etter hvert som kilometerne ble rullet (ehe...).

Kanskje kunstløp er noe for meg? :)

Distanse: 9,4km - Varighet: 57min.
Snittfart: 6:03min/km. Nå kan vel ikke akkurat denne farten sammenlignes med noe som helst av det jeg har løpt/syklet tidligere, siden dette er en helt annen treningsform. Men jeg tar det nå med i oppsummeringen allikevel, i tilfelle det blir flere turer.
Og så må jeg passe på å få med, at den gjennomsnittlige farten nok hadde vært betydelig høyere, hadde det ikke vært for mitt 200m grusbelagte gårdsrom utenfor huset, som førte til en noe merkelige gange ut til hovedveien... (Kan tenke meg at dét så rart ut, for de som var så heldige å beskue dette "ganglaget"!)
Seriøst, hadde det ikke vært for at det var vinter og minusgrader ute, så hadde jeg nok bare tatt skøytene av meg og labbet gjennom gårdsrommet på sokkelesten.. Så derfor er nok kanskje denne gj.farten noe avvikende.

Pulsen? Ikke noe å snakke om egentlig. Gjennomsnittlig lå den på 127, så eh, ja... Sånn er dét.
Kart kan ses her: Treningsresultat 11.02.2013.

Og bare så dét er sagt; rulleskøyter på Jæren på vinterstid, med godt grusete sykkelstier, er antageligvis like dårlig føre som for skigåere med altfor lite snø under skiene. Rett og slett håpløst å gå på, for du får liksom aldri helt "tak" i frasparkene, fordi det bare sklir i sanden..


I går, 12.februar, ble det en styrkeøkt igjen. Denne gang var det bein og skuldre som fikk kjørt seg litt. Med et lite innslag av pushups, så da kan vel bryst også innkluderes i gårsdagens muskelgrupper som ble trent;
-Knebøy & skulderpress
-Bulgarsk utfall & sidehev
-Strake markløft m/stang & omvendt pec
*en liten "kunstpause"(prating) *
-Pushups & (noen få) enkle ettbeins-knebøy

6 kommentarer:

  1. Kjempefin alternativ økt, da! Vi er ikke så flinke til å benytte oss av rollerblades her til lands. I USA ser jeg at det er veldig populært. Jeg har ikke engang prøvd ordentlige blades, shame on me! Høres ut som om du hadde det gøy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan er "orntlige" blades? Sånne som jeg har, eller er det kanskje de som er "2hjul forran og 2hjul bak" (de som vi ser på gamle amerikanske filmer)?
      Ja, det var en annerledes og morsom økt. Som helt sikkert blir gjentatt, når bare all sanden er "blåst bort"! ;)
      Du burde ta deg en tur du óg. Eller foressten, du kan vel kanskje bare gå på ski du, for du har nok snø der du bor til dét ;p

      Slett
  2. Alltid kjekt å følge med på de bloggerne som "bor" nærme en selv :)
    Tusen takk for at du deltar på "Gi Bort"-en min ;) Lykke til i trekningen - kun 2 dager igjen!
    --klem--

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anette!
      Ja, dét syns jeg også. Så jeg ble veldig glad da jeg fant deg og bloggen din som jeg kunne følge med på :)
      Og takk selv, for at du holder en "Gi bort"-konkurranse. Slike ting er alltid spennendes å få være med på!

      Slett
  3. Hei igjen! Ja, vi har fortsatt hauger av snø hos oss, også i veien. Så det er vanskelig å løpe ute. Dårlig med brøyting, man sklir i alle retninger... Du har det jeg kaller ordentlige blades. Jeg har kun prøvd "barneblades". Om kroppen min ikke vil ta all løpingen mere framover så er jeg klar for å prøve alt annet av alternative aktiviteter for å holde skrotten igang, også blades. God helg, Guro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men da kan du jo bare ta skiene fatt, og la joggeskoene få hvile mens du venter på bedre løpeforhold?
      Tusen takk, i likr måte, Line! God helg :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!