lørdag 23. februar 2013

Don´t give up!

Det ser ut som om det kommer til å være minimalt, for ikke å snakke om totalt fravær, med løping de nærmeste dagene for min del. Eller kanskje ukene.
Jeg nevnte såvidt for noen dager siden at jeg hadde litt vondt i høyre foten denne gangen (?!...), og jeg mistenker at det kanskje muligens kan være en bitteliten senebetennelse som har sneket seg inn i fotbladet.
Det gjør vondt når jeg går på sokkelesten (altså uten sko på foten=ikke noe støtte), og det gjør vondt hvis jeg "løfter" den opp når jeg går. Og av og til litt vondt med sko også. Så jeg har funnet ut at den beste måten å gå inne (altså når jeg går uten sko) på nå, er å gå på hælen. Og da sier det seg jo nesten selv, at det ikke kan løpes noe særlig med den enda...

Så derfor har det blitt trent kun styrke siden tirsdag (det var da vondten dukket opp) og frem til i dag. Og mest sannsynlig så vil det også fortsette sånn en stund fremover, med kun styrke. Iallefall i en liten uke eller så.


Torsdag 21.februar - ben & skuldre
  • Beinpress & skulderpress m/manualer
  • Strakemarkløft & sidehev
  • Bulgarsk utfall
  • Knebøy
  • Bakside skulder i kabel
  • 2min i romaskin!
  • Mageopptrekk
Kommentar: det har flyttet inn to nye maskiner på treningssenteret mitt nå; to romaskiner! Så da får jeg kanskje trent litt kondisjon på disse, når jeg ikke får løpt noe :)
Mest sannsynlig så blir det vel sånn type elsk/hat-forhold til dem. Effektivt, men hardt!

Fredag 22.februar - rygg, bryst & armer
  • Markøft
  • Nedtrekk & benkpress
  • Latsroing & roing i kabel
  • Franskpress & smalt grep
  • Enarms hantelroing
  • 2min i romaskin!
Lørdag 23.februar - ben & skuldre
  • Knebøy & skulderpress m/stang
  • Bulgarsk utfall (siste 4 reps : 16kg på hver side!) & sidehev
  • Ettbeins strake markløft
  • Bakside skulder i kabel
  • "Frontbøy m/manual" (Goblet squat)
Jeg regner ikke med det er så veldig mange av dere som fortsatt "henger" her inne så sent på en lørdagskveld, men jeg vil uansett ønske de få av dere, en riktig så fin lørdagskveld!
Og de av dere som leser dette først på søndagen, i håp om å få inn noe motivasjon til å dra seg selv på trening en søndags for/ettermiddag; BARE GJØR DET! Du vil takke deg selv når du er ferdig :)


22 kommentarer:

  1. Du er jammen meg tøff :)
    Takk for motivasjon. Er jeg friskere i morgen skal jeg starte dagen med en tur ut og gå.
    God lørdagskveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, bare hyggelig du. Det var så lite :)
      Håper du har blitt friskere i dag, og at du allerede har vært ute en tur (i finværet?) :)

      Slett
  2. Huffda, det hørtes ikke noe godt ut!! Håper foten fikser seg selv, FORT! God bedring og god lørdagskveld til deg (jeg henger altså her inne sent på kvelden jeg assa, hehe) ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Silja. Det håper virkelig jeg også! Nå som vi har fått såå fint vær og alt her på Jæren, og så kan jeg ikke ta meg en liten løpetur engang. Kjipe greier altså...
      Hihi, vi er vel ikke helt, totalt "nerder" bare fordi vi sitter på pc´en på lørdagskvelden, eller? ;p

      Slett
  3. Usj så kjipt med vonter. Håper foten blir bra igjen raskt! Viktig å ikke være for ivrig og starte for tidlig. Det har jeg smertelig erfart med en strekk i leggen som ikke ville gå over fordi jeg var utålmodig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Espen. Jeg skal forsøke og gjøre mitt beste, med og ikke være for ivrig. Men jeg kjenner at det er neimen ikke lett. For jeg vil så gjerne bli fort frisk!
      Men det er jo sant som du sier; det er bedre å ta det litt med ro, for å unngå at det bare blir verre igjen :)

      Slett
  4. Vondter er ikke gøy. Det er som du sier ofte ro som skal til. Kjedelig, men sant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Usj, ja... Kjedelig. Særlig siden jeg endelig hadde blitt kvitt forkjølelsen som har bodd i kroppen et par ukers tid.
      Men igjen, det er jo ikke noe som kan gjøres fra eller til med dette, nye problemet. Annet enn det aller kjedeligste (bokstaveligtalt) alternativet; nemlig å ta det med ro.. (Får håpe jeg blir god igjen til lørdag, for da hadde jeg veldig lyst å delta i Orre-mila)

      Slett
    2. Er det neste helg? Hadde liksom tenkt å være med der, men lagt det litt bort. Hva klokke og hva hvor?!

      Slett
    3. Jepp, det er nettopp det det er ser du. Så jeg vet ikke om jeg skal eller ikke. Det vil tiden vise..

      Starter kl.13 for 10km, og 13.10 for de som skal løpe 5km. Påmelding starter 1time før.
      Startplass; ved Orre Bedehus

      Slett
    4. Hmmmm skal egentlig på dugnad, men må se hvordan jeg får ordnet meg.

      Den dere foten din høres mye lik ut som det jeg slet med nettopp. Tips( som om du ikke har fått nok av gode råd allerede) Tom brusflaske med is i, ca 20 minutters rulling hver kveld. Videre ro, gode sko og for meg hjalp det å bruke litt naproxen (reseptfritt) for å ta siste rest ( var da tom for tolmodighet)

      Slett
    5. Jeg er veldig takknemlig for alle tipsene jeg får, så tusen takk for dine!
      Men, jeg skjønte ikke helt hvordan greia var med brusflaska på foten liksom. "Står" du mens du ruller foten over da, eller?

      Slett
    6. Kanskje litt klønete beskrevet;) Du fyller en flaske med vann, helst cola da den er rugglete, og legger den i fryseboksen. Når dette er frosset er den klar til bruk. Jeg har sittet på sofaen, hatt flaska på gulvet med et håndkle over og under å så et det bare å rulle i vei i ca 20 min. En billig og grei erstatning for fotrulle

      Slett
  5. Høres ut som et smart valg! Har fortsatt til gode å høre ordet hælfot-løping, kanskje en ny trend ;P God bedring også håper vi at du snart er tilbake for fult i løpeskoa :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, ja kanskje jeg kunne være den som startet med den nye trenden? Kult! ;D

      Men takk for det. Jeg er visst ikke den eneste med "vondter" for tiden har jeg skjønt?

      Slett
  6. Godt at du tek omsyn til foten da!
    Gjer det vondt under fotbladet? Men har du hatt dette før eller kom det plutsleg?

    Uansett lurt å ta ein liten løpepause. Så trener du styrke, så du kan jo sjå på dette som ein "treningsblokk med fokus på styrketrening"?
    Sånn for at du ikkje skal savne løping for mykje...

    Men viss eg var deg og dette varar enda ei veke så ville eg nok følgt det opp.
    Eg hugsar at eg sleit med vondt under fotbogen som tenåring, eg kunne faktisk sjeldan går barbeint i sand (og DET var spesielt kjipt om sommaren altså).
    Brukte innleggssålar og gode sko med støtte så gjekk det over.
    Og vær forsiktig med å "å på hælen" slik at du ikkje får overbelasta muskulaturen på framsida av leggen... kanskje bedre med gode innesko som gir støtte?
    (Hugsar beskjeden av fysioterapeuten min i fjor etter leddbandskaden min, eg fekk ikkje lov til å gå utan krykker viss eg ikkje greidde å gå normalt - for å unngå overbelastning andre stader).

    Men håpar for din del at det er berre ein liten ting som går over.
    Kan jo hende at du tråkka på noko eller strekte eit band mens du ikkje la merke til, då vil det jo forsvinne igjen.

    Og romaskin, DET er jo i alle fall super kondistrening for heile kroppen!
    Eg trur du vil greie deg godt dei dagane utan løping.

    Ha ein riktig fin søndag og god bedring til foten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Treningsblokk" var et stilig navn! Er det noe dere bruker som fagspråk, eller er det kanskje noe som "alle" har hørt før? Uansett så var det er lurt ord, som jeg vil karakterisere løpepausen min som :)

      Jeg har aldri hatt det sånn før, og har bare hatt det siden tirsdag. Så hvis det ikke gir seg snart, så får jeg nok bare bestille en time hos fagfolk så de kan se litt mer på det. Hvem burde jeg gå til? Lege, fysio ? Jeg tipper du har litt mer greie på slike skader enn hva jeg har, så derfor spør jeg deg om sånne råd ;)

      Nei, altså, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvor vondten sitter... Finnes det en sen langs fotbladet, sånn helt ytterst liksom? For det er der det gjør vondt ihvertfall. Bare på "høyre side av fotbladet". Og problemet er ikke at det bare er vondt når jeg går, men mer sånn hver gang foten "løftes" hvis du skjønner?
      Uff, dette var visst litt dårlig forklart. Men jeg håper du skjønte det fordeom ;)

      Slett
  7. Hei Guro, vonder er ofte ganske uskyldig - men det er viktig å få stilt diagnose fortest mulig. Noe kan du trene alternativt med - annet krever total hvile. Jeg vil anbefale fysioterapeut eller naprapat... Lykke til med rask bedring.

    Treningsblokk er vel ganske vanlig uttrykk- og i en del sammenhenger ganske smart.Jeg bruker det oftest i forbindelse med alternativ trening, f.eks. langweeken med store mengder ski eller sykkel. Jeg har også kjørt treningsblokker med maksimal fokus på løpsmengde i 4-5 dager. Treningsblokker med intensiv trening a la Bjørgen er skumlere, det anbefaler jeg bare eliteutøvere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, kanskje jeg burde implentere dette ordet i min hverdag, da. Bare fordi det høres så proffesjonelt ut! ;)

      Men over til det litt mer "alvorlige" temaet; ja, jeg skal ta det med ro for å unngå mer skade på foten. Og hvis det ikke gir seg noe innen de nærmeste dagene, så får jeg nok bare ta det dere sier, til meg, og oppsøke hjelp... :)

      Slett
  8. Tusen takk for hyggelig kommentar på ugleveska mi:)
    Ha en fin kveld:):)
    Bente

    SvarSlett
  9. Huff, det var IKKE greit med foten din. Finn ut av skaden raskest mulig. Om det er muligheter for det uten at foten tar skade av det er både ellipse (kanskje også problematisk?) og sykkel fine alternativer? Har selv brukt endel av det nå i det siste (og langrenn, jeg kan jo trå på foten). Det går fremover her med tanke på helsa, heldigvis.

    Fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, kanskje ikke akkurat ellipsemaskin for meg, tror jeg. Det er jo såå kjedelig ;p
      Men jeg har vurdert sykling som et alternativ. Eller kanskje tom. en ny "økt" på rollerblades´a ;)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!