fredag 18. januar 2013

Mangel på d-vitamin?

Jeg forstår ikke hvordan jeg kan bli såå sliten, av å løpe knappe 7km?... Jeg mener, jeg hadde jo tross alt treningsfri på onsdag, som da egentlig skulle tilsi at jeg "har mer energi" dagen etter på?
Kanskje det er fordi det er så kaldt ute (-5grader), som fører til mitt utmattelses-syndrom jeg får når jeg løper ute for tiden. Eller, forsåvidt så blir jeg jo like sliten av å løpe inne også da, så det er kanskje ikke bare kulden som tar meg.

Eller kanskje det kan være mangel på noe? D-vitamin kanskje? Who knows... Men det jeg vét med sikkerhet, er at jeg har tenkt å delta i et halvmaraton i morgen, som vil si at jeg da skal løpe 21km, i minusgrader. Dét vet jeg med største sannsynlighet, at kommer til å ta tid ihvertfall! Det kommer ikke til å gå fort i morgen. Faktisk, så tror jeg at jeg skal være overlykkelig bare jeg overlever morgendagens løp! Om det blir over eller under to timer, vil bare tiden vise..

Men, tilbake til i går. Da løp jeg en (s)liten tur på knappe 9km, i minusgrader *huttetu-så-kaldt!...*
Det var kaldt og det gikk seint. Men, jeg har hørt fra de erfarne, at ved så kalde grader, så bør løpingen utføres rolig. Så da gjorde jeg det vel riktig, da? Hehe..

  • Distanse: 8,75km
  • Tid: 50min
  • Gj.fart: 5:46
  • Gj.puls: 150

Kart: Treningsresultater torsdag 18.januar

4 kommentarer:

  1. Kanskje du har litt stor totalbelastning om dagen? I tillegg til at det er vinter, mørkt og kaldt, er det lett å bli sliten av tunge tanker og bekymringer. Du har mange jern i ilden, og det virker på de siste innleggene dine som du har litt å grunne på om dagen? Jeg vet jo ikke om det stemmer, men jeg kan bare hilse og si at når jeg har mye å gruble på, forsvinner overskuddet. Vær snill mot deg selv og kroppen din. Hvil, ligg på sofaen, drikk te. Det er ikke alltid så lett å slippe bekymringer og grublerier, men det kan hjelpe å huske på at de sjelden fører til noe godt.

    Og ja, det er helt naturlig at det går både tungt og sakte med løping på denne tiden av året.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo fint (?) å høre da, at det faktisk ikke bare er meg som sliter litt nå på vinterstid. Eller, jeg var vel egentlig klar over det og, at mange har det tøffere mtp. trening, nå i denne årstiden.
      Jaa, jeg skal prøve å bli flinkere til å være "snill" med meg selv. Det er bare det, at jeg nok dessverre er litt for "flink" fremfor "snill" med meg selv. Så det er ikke alltid så lett :)

      Slett
  2. Enig med Laila!! Jeg pleier å si at løpinga mi avhenger 90% av det mentale og 10% av fysikken. Med det mener jeg bare å si at totalbelastningen og det mentale påvirker meg enormt mye! Om ikke det psykiske er på plass så føles løpeøktene utrolige tunge. De siste ukene har totalbelastningen vært stor for min del og ALLE de rolige øktene har føltes veldig tunge! Det har gått i sirup. Jeg har valgt å bare "henge med" og ikke pushe, bare ta tiden til hjelp. Og jeg har hatt flere hviledager denne uka enn treningsdager og det har gitt mye overskudd.

    Så, det kan være at du bare må "hang in there" en stund til det løsner av seg selv. Og det skader ikke å ta litt ekstra tilskudd om du er usikker på om du mangler noe. Jeg tar litt tilskudd nå fordi jeg kjenner at immunforsvaret skranter og jeg er redd for å bli syk. Det skader ikke.

    Lykke til med halvmaraton; utrolig sprekt å begi seg ut på en så lang distanse nå! Tvi tvi ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk, Silja. Igjen så kommer du med så mange kloke og vise ord, som jeg til stadighet har i tankene mine. Du har nok rett, igjen. Jeg får bare "go with the flow" som alle de(re) andre som også sliter litt nå for tiden, og håpe det løsner snart.
      Det er jo det jeg har bestemt meg for også da, så dét burde jo ikke være noe stort problem egentlig.
      Derfor har jeg også valgt og ikke stille på startstreken i dag, fordi kroppen min vant over hodet i dag! *stolt av meg selv* :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!