tirsdag 23. april 2013

Nordsjørittet for Amnesty


Jeg skrev tidligere om at jeg var så heldig at jeg hadde fått plass i Nordsjørittet, et sykkelritt som går over 9mil fra Egersund til Sandnes 8.juni. Men, jeg skrev ikke noe mer om hvordan jeg hadde fått den plassen. Så det tenkte jeg å fortelle litt mer om nå.

Amnesty, som jobber for menneskers rettigheter, annonserte tidligere om noen få ledige plasser på to sykkel- lag som de har opprettet i forbindelse med Nordsjørittet og deres arbeid om menneskers rettigheter. De delte ut noen plasser til Nordsjørittet, og det var en av disse jeg var så heldig å bli tildelt.



Amnesty jobber jo, som sikkert de fleste vet, for mennesker som har blitt eller blir akkurat i dette øyeblikk, urettferdig behandlet. Folk som blir torturert, henrettet uten “riktig behandling” eller som blir utsatt for andre grusomme hendelser, er dét denne organisasjonen jobber for og mot.

De har som mål å gi alle mennesker den rettigheten som de har rett på (selv om det tydeligvis ikke er noe “alle” ser på som deres rett, dessverre). Men det er altså dét Amnesty ønsker, å gi alle mennesker et bedre liv. Et liv uten urettferdig behandling og for retten til å bruke sin stemme.

Og det de gjør, nytter. De har bidratt til å forhindre tortur. De har bidratt til å stanse henrettelser. Og de har bidratt til å gi aktivister som star i fare, som selv jobber for urettferdig behandling av andre mennesker, beskyttelse.

Så det de gjør, funker. De hjelper stadig andre mennesker, som ikke er like heldige som det vi i Norge er, med et system som er “lagt til rette” for en skikkelig behandlig.
Men, det er stadig mennesker der ute som trenger deres beskyttelse. Og det er liksom de vi som sykler for Amnesty i Nordsjørittet, symbolsk sykler for. Vi sykler for å gi dem som ikke kan beskytte seg selv, en stemme. En stemme for rettigheten.

Jeg sykler for å vise min støtte til Amnesty, og for å gi dem en ekstra stemme. Min stemme.

Jeg sykler spesielt for en mann med navn Khalil Ma´toug. En mann som har jobbet som menneskerettighets-advokat i mange år, og som selv har forsvart hundrevis av politiske fanger, og samvittighetsfanger i Syria. Han er i tillegg leder for Syrian Center for Legal Studies and Research. Nå frykter Amnesty for han skjebne…

2.oktober 2012 var Khalil og hans venn Mohammen Thatha på vei til Khalil´s kontor. Men dit kom de aldri.
Han er blitt observert i et fengsel i Damaskus, av andre medfanger, men myndighetene i landet nekter likevel for at de ikke har arrestert ham. Nå frykter Amnesty International for at han er blitt utsatt for en tvungen “forsvinning”, på same måte som flere andre også blir i Syria. Med ordet “forsvunnet” menes det at disse menneskene er utenfor lovens beskyttelse og står derfor i stor fare for å bli utsatt for tortur og andre grove brudd på menneskerettighetene.
Det er også uvisst om skjebnen til Mohammen, Khalils venn, har lidd “same skjebne”. For heller ikke han har de noen som helst informasjon eller historie om, lenger. Da han også “forsvant” på samme tidspunkt som Khalil…

Dette gjør at Amnesty nå jobber instenst for å spore opp hvor disse to nå befinner seg, og de er dybt bekymret fordi påtalemyndighetene selv benekter at de er arrestert av dem, til tross for at det faktisk er vitner som kan bekrefte, at de er blitt sett i fangenskap så nylig som for 5-6 uker siden. 

Det som Amnesty International nå krever er at:
- syriske myndigheter umiddelbart informerer disse to forsvunnede´s familier, hvor de holdes og hvilken behandling de får
-dersom der er arrestert kun på bakgrunn av Khalil Ma´tougs menneskerettighets arbeid eller for å ha benyttet seg av ytringsfriheten, må løslates betingelsesløst og umiddelbart
- syriske myndigheter beskytter de arresterte mennene mot tortur og annen umenneskelig behandling.  At de får gjennoppta kontakt med familien og advokatene sine, og at særlig Khalil som lider av en alvorlig lungesykdom, får tilgang til all nødvendig medisinsk behandlig

Det er altså han jeg sykler for den 8.juni. Det er han jeg ønsker å fremme i denne saken, og dette rittet. Og det er Amnesty som er grunnen til at jeg får være med og vise og gi min stemme til deres arbeid. For Khalil og hans venn, og alle de andre.



Jeg håper at flere skal få øynene opp for Amnesty og hva de jobber med. Og jeg håper det er flere som kunne tenke seg å gå inn på sidene deres, og gi litt av deres tid ved å signere noen (eller flere) av arbeidene de jobber for. Jeg lover, det tar ikke mange sekundene å skrive under.
Bl.a så har de en fb-side, som kan være vært å sjekke ut. I tillegg til en internettside (hvor du også finner flere signerings-skjemaer), og en blogg.

Så da vet dere dét, jeg fikk plass i Nordsjørittet pga. Amnesty, og jeg sykler derfor for å fronte deres saker. Med spesielt én person i tankene denne dagen…

Takk, Amnesty!




13 kommentarer:

  1. Knallbra, Guro!! Utrolig viktig og riktig å bruke seg selv til å sette fokus på den urettferdighet som begås rundt oss.
    Pussig at det var nettopp i dag jeg kikket innom bloggen din, lenge siden sist må jeg medgi.. Sitter for øyeblikket og venter på Karoline, skal kjøre henne til opptaksprøver på danselinja etterpå. Det blir nok spennende!
    Lykke til med forberedelser til rittet, ha en fin hverdagsuke! :-) Klem fra tante Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, tante Mari! Håper det gikk bra med Karoline i går, og at hun kommer inn på den skolen (og linja) som hun ønsker :)

      Slett
  2. Utrolig bra å sette fokus på dette, og samtidig gjennomføre et sykkelritt! Vinnvin:)

    SvarSlett
  3. Jeg husker jeg en gang var med på noe som ble kalt "trim med mening" - tror det var fra orienteringsepoken. Det er jo absolutt Nordsjørittet ditt også med det bakteppet. Håper det går bra med Khalil i Syria og med deg i sykkelrittet, oddsen er "dessverre" bedre for deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for begge deler, og ja dessverre (for Khalil) så går det nok bedre med meg enn han.. Men, jeg håper mange skriver under på kampanjen hans, så går det forhåpentligvis bra med han også tilslutt! :)

      Slett
  4. Det var et utrolig flott tiltak, Guro. Lover å sjekke ut sidene du har linket til her.Har selv reist i Syria, det er noen år siden nå, og i fredstid. Landet hadde mye å by på iform av en spennende og "annerledes" kultur. Men kjente dessverre på at jeg ikke var "verdt" mye som kvinne.Ha en flotters helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, tusen takk! :)
      Ha en flott helg du óg!

      Slett
  5. Veldig bra! Lukka til! Veldig viktig sak. Helsing gml Amnestymedlem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Veldig mye fint på nettsiden deres. Ikke umulig at jeg kan finne meg noe fint der ;)

      God helg

      Slett
    2. Velkomen! - Alltid open :-)

      Slett
  6. Kjempefin blogg Guro!
    Takk for at du sykler for Amnesty og for Khalil Ma´tougs!
    Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Camilla! Så bra at du likte det :)
      Men egentlig så er det jeg som må takke deg og resten av Amnesty, som lar meg få lov til å bli med på dette :)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!