torsdag 10. oktober 2013

#47 Stokkavatnet

Forrige søndag, altså i uke.39, gikk jeg og mor vår tiende tur av de 52hverdagsturene som Stavanger Turistforening har laget i samarbeid med Stavanger Kommune

Denne turen gikk enkelt forklart; rundt Store Stokkavannet og Lille Stokkavannet, og heter noe så enkelt som; "Stokkavatnet+" (#47)

Startposisjon
Vi startet ved parkeringsplassen (Gustav Vigelandsvei) som er plassert midt i mellom disse to vannene, og beveget oss i retning mot "det store vannet" først



Helt i starten gikk vi forbi den restaurerte mølla ved Møllebekken



Bekken renner ut i Stokkavannet, under mor her ;)

Deretter fortsatte vi på stien, forbi Stavanger Friluftssenter og Dyrsnes Naturlåve



Dyrsnes Naturlåve "oppi lia"

Gikk videre over "halvøya" Dyrsnes

"Posing"

Og gikk videre i naturskjønne omgivelser

Sammen med ... en hel drøss av andre mennesker, som også var ute og luftet seg denne vakre søndagen


Idyllisk...

Og så kom vi til *hold dere fast* ; til Stavangers eneste saueundergang (???!) like ved Molaug Gård

Her kan sauene "vandre under" stien
Altså, jeg mener, en saue-undergang?
Hihi, da skulle de jammen meg ha vært på Nærbø, og Jæren generellt, en tur. For der er det ikke bare én undergang for sauer kan du si... ;)

Mor nyter sola på tur
Ett av flere vei-skiller, som fører bort fra vannet og opp til byggefelt


Fin "rasteplass"
Svanungene fra i vår har blitt litt større
Vi gikk forbi Stavanger Golfklubb



Og forbi opptil flere Rensepark-anlegg rundt vannet

Krossbergbekken
Stavanger Roklubb har tilholdsted langs vannet (og i vannet)
Med søndagsåpen kafé!



Bryggen til Stavanger Roklubb

Utsikt inn til Stavanger Sentrum, hvor Ullanhaugtårnet såvidt skimtes i midten

Enda en rensepark;

Etter godt over halvveis rundt vannet, var det på tide med en lunsj-pause. Den ble inntatt ikke langt ifra Mississippi-skogen, på andre siden av der vi parkerte da vi gikk Vardenesturen.



Klar for litt mat!
Og kaffe, i kaffekoppen min! :)
Etter at maten var spist, gikk vi gode og mette videre opp til "Sabbadalen"

For å gå siste del av turen vår, rundt "Litle Stokkavatn" (lille Stokkavannet)


Av alle steder hvor det var grønt gress, så velger altså kua å stå midt i vannet!...
Det er visst ikke alt vi mennesker skal forstå oss på


De siste kilometerene gikk (kanskje litt for) fort, fordi jeg måtte så tisse! Hihi... Så turen endte tilslutt på 3timer, nokså nøyaktig.


Hele runden var målt opp til å være 10,1km, så gikk vi nok litt raskere denne dagen enn hva vi tidligere har gjort på de andre turene våre.
Kanskje det også hadde noe med at det ikke *kremt* var så mye spennende hus o.l. å se på hele tiden, at vi klarte å gå i et relativt greit tempo (til oss å være) rundt helevannet. Uten at vi måtte stoppe opp for hver minste lille detalj! ;)


5 kommentarer:

  1. Ja dere har vært ute på en flott tur. Kjekt at dere "går" gjennom hele boken da(c:
    Jeg har jo klart å løpe meg bort rundt store stokkavannet, slå den du. Jeg forvillet meg oppi den røde gården, ned til vannet på en smal sti og mistet totalt stedssansen( har jeg noen gang hatt det tro??)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, vet du hva? At dét klarte jeg og Geir óg å gjøre en gang, da vi skulle gå tur der (!...) Vi gikk oppover til den gården, og så skulle vi være lure å gå en sti ned igjen, over på den andre siden. Men, gjett hvem det var som plutselig kom ut av skogen like ved/på en privat eiendom! ;p
      Så da er vi ihvertfall to (tre) som *kremt* ikke kan skryte så mye av retningssansen vår ;)

      Slett
  2. Så fin og koselig tur :) Dere er jammen flinke til å gå. Så mange fine bilder også. Når jeg ser bildene fra turene dere går, tenker jeg at der hadde det vært fint å vært en tur. Så om jeg er på den siden av Norge en gang, så skal jeg bruke bloggen din som turguide :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åå, så gøy! Ja, det må du bare gjøre. Og ikke vær redd for å spørre hvis det skulle være noe du lurer på ;)

      Slett

Hyggelige kommentarer blir alltid satt stor pris på!